Assessment B  leerjaar 3 

  • Identiteit & zelfsturing: wie ben ik?

Hoe zie ik mezelf, wat zijn mijn sterktes en zwaktes en wat maakt mij uniek ? 

Ik zie mezelf als een energiek proactief persoon die graag onder de mensen is en ook van een geintje houdt. Ook ben ik sportief en vind ik het leuk om in de sport te werken. Om deze reden ben ik dus ook ski /snowboardleraar, kitesurfinstructeur en heb ik vele andere werkzaamheden gehad binnen de sport zoals;

Voetbaltrainer en- coach, fitnesstrainer, golfsurfinstructeur, zeilinstructeur en was ik werkzaam als life-guard.

Binnen deze werkzaamheden komen mijn kwaliteiten goed naar voren en ik heb daarom altijd met veel plezier mijn werkzaamheden uitgevoerd. Deze kwaliteiten zijn: geduldig, energiek, sociaal, een doorzetter, didactisch handelen, sportief, communicatief sterk en proactief zijn. 

Wel moet ik uitkijken dat ik tijdens werkzaamheden niet in mijn valkuilen terechtkom. Deze valkuilen zijn dat ik snel afgeleid ben, structuur en duidelijkheid nodig heb om het overzicht te bewaren, moeite heb met spelling en grammatica en moeite heb met het automatiseren en verwerken van veel leerstof. Deze valkuilen komen met name naar voren op momenten dat ik met schoolwerk bezig ben. In de praktijk moet ik met name duidelijkheid voor mijzelf scheppen door middel van communicatie.  

Ik kan mij binnen de opleiding onderscheiden met veel praktijkervaring en doorzettingsvermogen. Op het moment dat ik iets echt wil bereiken kan ik door het vuur gaan om dit te bereiken, in tegenstelling tot sommige collega's.

Zaken waar ik nu verdieping in vind, heb ik in de praktijk als eens eerder behandeld, waardoor de verwerking en beeldvorming gemakkelijker is.

 

Hoe zien anderen mij?

Anderen zien mij als:

Sociaal, humoristisch, fanatiek, actief/aanwezig, vrolijk en creatief.   

 

  • Kwaliteiten: wat kan ik?

Door veel praktijkervaring in het verzorgen van diverse sporten aan verschillende doelgroepen sta ik erg makkelijk voor de groep. Ook werk ik makkelijk met verschillende mensen samen en heb ik veel mensenkennis. Doordat ik veel met mensen samenwerk, zijn vaardigheden zoals samenwerken, het opbrengen van geduld, zelfverzekerd zijn en het flexibel handelen goed ontwikkeld. Deze vaardigheden zijn erg belangrijk in onder andere de sportwereld. Ook heb ik werkervaring in het buitenland en spreek ik hierdoor bovengemiddeld goed Duits en goed Engels. Deze talen zijn bijzonder handig om te spreken als Nederlander en ik ervaar dit ook als prettig. Op verschillende werkplekken heb ik altijd erg hard moeten werken, dit vind ik niet erg en vaak zelfs fijn, mits ik plezier in mijn werk heb. 

 

  • Betrokkenheid: wat wil ik?

Ik wil later graag in onderneming in de sport beginnen waar mensen komen sporten om plezier te hebben of leuke ervaringen op te doen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het opstarten van een kitesurf/surfschool.

Ik houd van watersport en actief bezig zijn met management taken en het werken met mensen, op een ontspannen en plezierige werkplek. Ik wil in mijn minor, die ik speciaal vorm heb gegeven om dit te simuleren, de nodige ervaring opdoen om zeker te weten of dit ideaalbeeld bij mij past. En de eerste stappen maken om dit te realiseren.

 

  • Moreel kompas: wat vind ik?

Ik ben iemand met een uitgesproken mening en vind het dan ook niet erg om deze te delen indien nodig. Respect, betrokkenheid, eerlijkheid en openheid vind ik erg belangrijk in zowel het privéleven als in mijn werkveld.

 

  • Gedrag: wat doe ik?

Welk gedrag laat ik zien?

Proactieve houding, energiek, positief, open houding, eerlijk en soms wat humor. 

Wat is het effect van mijn gedrag?

Ik kan door mijn gedrag anderen in beweging krijgen en motiveren iets te ondernemen. Ook is het prettig bij een samenwerking met anderen en het onderhouden van sociaal contact. Soms kan ik echter door mijn eigenschappen iets te dominant overkomen.

Laat ik zien wie ik ben?

Ja, als iemand mij goed genoeg kent zijn dit eigenschappen die iemand zou herkennen en bevestigen. 

 

  • Omgevingsbewust: waar pas ik?

Welke mogelijkheden heb ik?

Ik kan veel kanten op met de kennis en vaardigheden die ik momenteel heb binnen sportmanagement. 

Ik vind het erg leuk om in een energiek team met de focus op sport iets te ondernemen. 

Door veel leservaring in de praktijk tijdens mijn mbo-opleiding Sport en Bewegen, weet ik hoe ik ideeën vorm kan geven in de praktijk.

Verder ben ik ondernemend aangelegd. Ik zie altijd kansen en mogelijkheden.

Ik kan goed voor een groep staan of samenwerken met anderen om doelen na te streven. 

 

 Zie ik kansen?

Ja, ik heb geen moeite met het leggen van linken/verbanden en het zien van mogelijkheden/kansen. 

 

Ervaar ik belemmeringen?

Over het algemeen ervaar ik belemmeringen, als andere partijen niet dezelfde drive hebben om iets van de grond te krijgen of gebrek aan communicatie, mentaliteit tonen. 

Soms kan ik te dominant zijn voor anderen die moeite hebben zichzelf te laten horen, echter voel ik vaak aan of iemand iets wil melden of niet.  

 

 

Het is ook van belang dat ik zie welke invloed mijn omgeving op mij heeft. Want ik bent gevormd door mijn verleden en de mensen die mij hebben groot gebracht. 

dit wordt in kaart gebracht door de volgende vragen: 

 

Waar ben ik onderdeel van?

Ik ben geboren in de Achterhoek en kom uit een gezin met 3 kinderen.

Mijn vader (directeur en eigenaar van Welgro) en ondernemer in hart en nieren mijn moeder, HR Manager, die ook over pit bezit en prestatie belangrijk vindt. Verder heb ik 2 jongere zusjes. Door de omgeving in de Achterhoek waar ik ben opgegroeid, heb ik wellicht eigenschappen als: nuchter zijn, open en eerlijk en niet zeuren maar doen, te danken. 

 

Verder ben ik ondernemend aangelegd door mijn ouders (mijn zusjes ook). 

Ondanks dat ik ben opgegroeid in een hard werkend gezin, was er vaak wel ruimte voor plezier en het maken van reizen. Hierdoor heb ik ook veel van de wereld gezien wat goed is geweest voor mijn persoonlijke ontwikkeling. 

 

Wat is mijn plek in de samenleving?

Ik ben een persoon die erg hard kan werken als ik iets leuk vind. Ik ben ondernemend aangelegd en vind het erg leuk om met mensen te werken. Ik zie mijzelf later een managementfunctie vervullen of als leidinggevende werken. Echter vind ik het nog wel lastig om te bepalen wat mijn precieze invulling zal zijn. Ik hoop hier tijdens mijn studie achter te komen. 

 

Bij wie kan ik terecht?

Ik denk dat ik goed terecht zou kunnen in een frisse jonge onderneming die actief en dynamisch is. Dit kan zowel sport als niet-sport gerelateerd zijn. 

 

 

 

1 Professionele sportkundige identiteit

1.1 Reflecteren & sportbewustzijn

1.2 Professionele attitude

1.3 Loopbaan-ontwikkeling en beroepsvorming

 

Competentie al op niveau B in leerjaar 2

Dit jaar weer aan bod gekomen bij :

 

Vital cities + winterschool + watersportschool 

 

S: Tijdens de schoolopdracht ‘’vital cities’’ werd er in een projectgroep gewerkt, hierbij kwam ook een professionele houding als sportkundige aan bod. Reflecteren, sportbewustzijn, professionele attitude en beroepsvorming kwamen allemaal terug in dit vak.

Ook in de Winterschool was ik verantwoordelijk voor diverse taken als host en snowboardleraar. Ook hier heb ik me als sportkundige professional opgesteld.

Daarbij ben ik dit jaar ook druk bezig geweest om mezelf te ontwikkelen in een mogelijke toekomstige werkomgeving, door als bedrijfsleider de Watersportschool te runnen. 

 

T: Tijdens ‘’vital cities’’ waren we verantwoordelijk voor het opstellen van diverse verslagen en presentaties.

Tijdens de Winterschool was ik verantwoordelijk voor het verzorgen van snowboardlessen en verantwoordelijkheden als host. Ik was het aanspreekpunt, leraar en materiaalverantwoordelijke voor de deelnemers. 

Binnen de Watersportschool was ik de bedrijfsleider, ik heb veel geleerd van de zakelijke afspraken en het aansturen van personeel. Vooral binnen deze taken werd er veel van mij gevraagd als het gaat om een professionele sportkundige identiteit. Ook ben ik zo specifiek als ik maar kon mijn loopbaan gaan ontwikkelen. Dit jaar heb ik voor de Water sportschool de lijntjes uitgestippeld, om volgend jaar een grote innovatie te realiseren. Ik voelde me op mijn plek en er werden grote stappen gemaakt. 

 

A: Tijdens ‘’vital cities’’ was ik verantwoordelijk voor veel taken in de verslaglegging. En verantwoordelijk voor het verzorgen van presentaties waarbij in de samenwerking en de overdracht van de presentaties een professionele houding vereist was. Ook heeft het project bijgedragen aan de beroepsvorming. Het echte werkveld werd gesimuleerd en ik heb vaak verantwoordelijkheid moeten nemen binnen ons groepje, ik was een van de kartrekkers. 

Tijdens de Winterschool heb ik snowboardlessen moeten geven aan 15 mensen waardoor ik erg werd uitgedaagd door de groepsgrootte. De lessen heb ik zo ingericht dat iedereen op eigen niveau kon werken zonder tekort in begeleiding te krijgen. De lessen waren kwalitatief en professioneel. Ook heb ik als host succesvol en professioneel mijn taken uitgevoerd als materiaalverantwoordelijke en aanspreekpunt voor de deelnemers. 

Binnen de minor heb ik mijn stage bij de Watersportschool afgerond. Ik was verantwoordelijk voor vele taken. Zoals het aansturen van personeel, plannen, plannen uitwerken, begrotingen maken, netwerken, vergaderingen, onderhoud, lesgeven en vele bijkomende taken. Eigenlijk wordt in iedere situatie om een professionele houding gevraagd. Ik ben veel in contact geweest met leveranciers, klanten, partners en concurrenten. Binnen deze taken werd het werkveld ideaal verbonden aan mijn specifieke beroepsvorming. 

 

R: Tijdens ‘’vital cities’’ heb ik goed meegewerkt aan de opdrachten ik was een goede toevoeging voor het team aangezien ik op sommige momenten de stap vooruit kon realiseren. De presentatie is goed verzorgd en de gemeente van Emmen vond het een mooi en sterk verhaal. 

Als leraar van de Winterschool kreeg ik veel complimenten van diverse studenten, collega’s als docenten. Ik moest een grote groep van 15 jongens en meiden leren snowboarden. Dit is bijzonder goed gegaan ondanks de omstandigheden. De lessen waren kwalitatief goed en afgesteld op alle 15  individuen door een creatieve manier van les geven. Ook als host heb ik mijn taken goed uitgevoerd, ik heb me professioneel opgesteld. Ondanks de ver van ideale situatie kreeg iedereen zijn aandacht en werden verwachtingspatronen soms zelfs overtroffen. Dat was erg leuk om mee te krijgen van collega's uit je werkveld, die weten zelf hoe het is om les te geven. 

Bij de Watersportschool zat ik dit jaar op mijn plek, ik vond het prettig om eindelijk weer met iets bezig te zijn wat relevant was voor de werkzaamheden die ik later wil gaan doen. Minder administratief verantwoorden en verslagleggen en juist lekker het werkveld in. Ik heb veel geleerd van de professionele houding die van je wordt gevraagd als ondernemer. Taken waren serieus, de plannen ambitieus en de stappen die werden gemaakt waren groot. Ik heb een mooie balans gevonden  in de manier waarop ik iemand aanstuur wanneer hij/zij afspraken niet nakomt. Ook geleerd van diverse verantwoordelijkheden die genomen moeten worden (vooral administratief) als ondernemer. 

 

Bewijslast: Beoordeling Winterschool + peer assessment vital cities + osiris + plan watersportschool 

 

 

 

2 Handelt methodisch en evidence informed

2.1 Methodisch handelen

2.1 Kenniswerker

 

Competentie al op niveau B in leerjaar 2.

Dit jaar is het weer aan bod gekomen bij :

 

Verslag Vital cities + verslaglegging watersportschool

S: Tijdens de verslagen ‘’vital cities’’ moest er evidence informed verantwoord worden en volgens bepaalde methodiek handelen. Er lag een grote rol voor de kenniswerker binnen deze werkzaamheden. Verslaglegging was hier de sleutel tot het behalen van de benodigde studiepunten. Zeker binnen deze opdracht werd er gehamerd op formulering, verwijzing en bewijslast. 

 

Voor de Watersportschool heb ik vele zaken moeten uitzoeken, de Watersportschool gaat namelijk volgend jaar naar een nieuwe vaste locatie. Veel toekomstplannen moesten geschetst en voorbereid worden. Hiervoor heb ik een investeringsplan/begroting moeten opstellen. In dit plan worden verantwoordingen gedaan om de investering te bewijzen.  

 

T: Tijdens verslagen moesten veel onderdelen wetenschappelijk en evidence informed overhandigd worden. Veel wetenschappelijke onderbouwing en valide bewijslast moest aangeleverd worden. Ondanks de grote opgave was begeleiding beperkt, hier zijn veel leersituaties uit voortgekomen. 

Voor de Watersportschool moest er een investeringsbegroting worden opgesteld, hierin werd de investering die het instituut indiende verantwoord. Waarom is het de investering waard? Wat levert het direct en indirect op? Welke handelingen en taken moeten uitgevoerd worden om op lange termijn succes te boeken? Dit waren allemaal vragen die beantwoord moesten worden in het plan. 

 

A: Tijdens verslagen was ik verantwoordelijk voor het vinden van veel wetenschappelijke onderbouwingen en diverse bronnen. Deze bronnen zijn niet altijd makkelijk te vinden en heb mezelf dan ook ontwikkeld in deze vaardigheden. Lang niet alle bronnen zijn toepasselijk voor de kwaliteit die wordt verwacht van professionele werkstukken. Door veel te vergelijken met professionele werkstukken en docenten te bevragen bij twijfel, is de beeldvorming van deze onderwerpen verscherpt. Dit kan meegenomen worden naar het afstuderen.

Tijdens het opstellen van het plan voor de Watersportschool heb ik veel moeten verantwoorden en onderbouwen. Dit keer in een setting die mij beter lag dan voorheen. Het werk werd meteen vertaald naar praktijksituaties en werkelijke situaties. Ik heb het plan bij veel professionals in diverse vakgebieden getoond en gevraagd om feedback. Dit heeft mij veel gebracht, ik heb geleerd van diverse onderwerpen die mij minder lagen (verzekeringstechnische zaken en financiële constructies ect.). Omdat het geld van een investeerder komt moet alles professioneel en volledig verantwoord worden. 

 

R: Ik heb grote stappen gemaakt om snel en efficiënt wetenschappelijke artikelen te vinden. Evidence informed handelen is makkelijker dan voorheen. We hebben gebruik gemaakt van google scollar. Deze browser zoekt slecht wetenschappelijke artikelen. Zoektermen zijn vaak in het Engels, ook dit heeft de nodige woordenschat ontwikkeld. het vinden van de juiste bewijslasten was in het begin soms nog lastig, frustrerend en langdradig. Toch zijn we er als groep en zeker ik als individu beter in geworden. 

 

Door het investeringsplan op te stellen voor de Watersportschool heb ik veel geleerd van de diepgang in de verantwoording. De Hanze wil een groot bedrag investeren mits de verantwoording van diverse zaken op orde is en de meerwaarde goed aangetoond kan worden. Diverse zaken kwamen aan bod, ook veel onderdelen waar ik minder kennis over had. Hier heb ik ook met diepgang over moeten verantwoorden en dus uiteindelijk veel van geleerd. Zeker door input van professionals binnen het toepasselijke werkveld die graag naar het plan wilden kijken. 

 

Bewijslast: verslag ‘’vital cities’’ + verslaglegging investeringsbegroting watersportschool 

 

 

3 Werkt samen in (o.a.) netwerken en teams

3.1 Samenwerken

3.2 Netwerken

3.3 Profileren

 

Competentie al op niveau B in leerjaar 2.

Dit jaar weer aan bod gekomen bij :

 

Uitzoeken afstuderen, winterschool (samenwerken) + watersportschool (samenwerken) 

S: Tijdens dit leerjaar ben ik samen met Stijn actief bezig geweest om een interessante afstudeerstage te realiseren. Ik wil graag een surfschool oprichten en weten of dit ook mijn passie is, door het te proberen.  Samen met Stijn ben ik erin geslaagd om door ons netwerk te vergroten, bestaande ingangen te gebruiken en de juiste samenwerking te zoeken een stageadres te vinden. Dit jaar gaan we samen naar Kite Centre Zanzibar, gelegen op het eiland Zanzibar in Afrika. Ik kijk erg uit naar deze tijd en een opdracht, die nog dichter bij mijn uiteindelijke wens ligt, aan te pakken. We gaan bezig om een internationale kitesurfpas (rijbewijs voor kitesurfen) op te stellen en internationaal te laten invoeren. Ook gaan we focussen op het aanbieden van diverse activiteiten en de promotie daarvan op het eiland. We zijn bezig met bedrijfsvoering, promotie, ontwikkeling en vele andere onderwerpen binnen het werkveld van een sportkundige. 

 

Tijdens de Winterschool ben ik snowboard leraar, host en voor diverse zaken verantwoordelijk geweest. Ik heb intensief met veel verschillende mensen samen gewerkt om het kamp tot een succes te maken. Ik werkte samen met docenten, collega's ( winterschool), instructeurs, hotelpersoneel en medestudenten. De Winterschool was namelijk het leerjaar waarin ikzelf ook studerende ben. Ik heb door goede samenwerking en een professionele houding de taken goed volbracht. 

 

Tijdens de Watersportschool heb ik met vele partijen samengewerkt. partijen die betrokken waren zijn gemeentelijke partijen, commerciële partijen en het onderwijs. Ik heb veel geleerd van de samenwerking tussen de combinatie van deze partijen en de verschillende belangen. Ook met het eigen personeel van de Watersportschool heb ik intensief moeten samenwerken en communiceren. dit heeft voor veel samenwerking en netwerkuitbreiding gezorgd. 

 

T: Samen (ik en Stijn) waren we dit jaar verantwoordelijk voor het zoeken van een afstudeerstage en globaal plan. We hebben dit gerealiseerd door onze eigen ingangen te gebruiken en ons netwerk zo uit te breiden. 

 

Bij de Winterschool was ik host, snowboardleraar, materiaaleindverantwoordelijke en in diverse werkzaamheden coördinerend of zelf werkzaam.

 

In de Watersportschool was ik bedrijfsleider, ik ben ik contact gekomen met vele partijen en heb samenwerkingen met verschillende personen aan moeten gaan om doelen te verzilveren.  

 

A: Tijdens het opstellen van de afstudeercasus, heb ik mijn netwerk actief gebruikt en vergroot in de werkomgeving waarin ik wil gaan werken. Ook ben ik nu actief in deze netwerken te zoeken. Dit om het afstuderen vanaf het begin makkelijk te laten verlopen. Momenteel ben ik al meer dan 7 jaar werkzaam bij een kitesurfschool en vele jaren betrokken bij diverse watersportactiviteiten. Stijn is dit jaar begonnen bij onze school en ook een studiegenoot. Hij is veel gaan doen met projecten binnen kitesurfen in verbintenis met school. Ik heb hem geholpen met het verbreden van zijn netwerk voor de werkzaamheden die hij zou uitvoeren. Daarbij hebben we samen in het netwerk lijntjes uitgestippeld om onze huidige afstudeerstage te verwezenlijken. We zijn in contact gekomen met een Nederlandse ondernemer genaamd Dim Versluis (die zelf ook op de Hanze werkt). En hij heeft een kitesurfschool op het eiland Zanzibar.

 

Tijdens de Winterschool heb ik veel samengewerkt met docenten, mede hosts en organisatoren om de Winterschool succesvol te verzorgen voor de studenten uit mijn leerjaar. Er kwamen tijdens het kamp non-stop handelingen die om een goede communicatie en samenwerking vroegen. Dit hebben wij als team bijzonder goed opgepakt en ik heb hier als individu ook nog veel complimenten over gekregen. Er moest vaak snel en effectief gehandeld worden om problemen of extra taken te kunnen oplossen/afhandelen. Door de samenwerking met een groot team en verschillende partijen en personen is er veel bereikt.

 

Bij de Watersportschool heb ik ook veel kunnen doen binnen het domein samenwerken en netwerken. Veel samenwerking is gevonden met commerciële partijen, gemeentelijke instanties en het onderwijs. Naast de samenwerking met deze partijen heb ik ook veel kunnen netwerken door deze samenwerkingen. Ik ben veel nieuwe gezichten tegen gekomen en heb deze nieuwe relaties in de praktijk goed kunnen benutten. Een mooi voorbeeld was de samenwerking met oud-student van het instituut Jeen. Er werd samengewerkt om een grote groep op het water te kunnen laten varen. Jeen is ondernemer en buurman van de Watersportschool. Hij was bang voor concurrentie, maar ik heb hem geïntroduceerd aan ‘’ the blue ocian’’. Ik heb van een concurrent een partner gemaakt. Doelbewust aangezien Jeen een goed netwerk heeft in de regio Groningen en de watersport.

 

R: Over het algemeen heb ik dit jaar veel aan mijn netwerk, profilering en samenwerkingscompetenties kunnen doen. Veel successen zijn behaald op deze gebieden en bepaalde noodzaken zijn dit jaar beter tot mij doorgedrongen. Altijd pen en papier mee, namen opschrijven, aantekeningen maken en doorvragen. Dit heeft ervoor gezorgd dat doelen zoals het afstuderen en netwerken binnen de Watersportschool zijn behaald. Deze vaardigheden zijn naar mijn idee verbeterd. Ook heb ik veel geleerd van het lezen van het boek ‘’verdrink geen dooie eend" in relatie tot de Watersportschool. Hier ontstonden met regelmaat situaties waarin mijn omgeving minder hard vooruit wilde of kon dan ik. In het begin had ik moete dit te accepteren. Door bewustwording bij bepaalde zaken uit het boek, ben ik situaties anders (beter) gaan aanvliegen.  

 

Bewijslast:

Kite Centre Zanzibar + Mark-Jan beoordeling + Winterschool

 

 

 

4 Communiceert optimaal

4.1 Empathische communiceren

4.2 Correct taalgebruik

4.3 Communicatiemiddelen en applicaties

 

Competentie al op niveau B in leerjaar 2.

Dit jaar weer aan bod gekomen bij :

 

Teamwerk vital cities, Game WHU, Winterschool

 

S: Tijdens vital cities werd en veel in teamverband gedaan en moest er goed gecommuniceerd worden om de taken succesvol te volbrengen. Zeker tijdens de internationale game was communicatie nog essentiëler aangezien we met internationale studenten te maken hadden. Hetzelfde gold voor de Winterschool waar ik zowel in teams als met internationaals werkte. Daarbij zijn deze werkzaamheden ook erg ontwikkeld bij mijn minor binnen de watersportschool. Ik was bedrijfsleider van de watersportschool waardoor zaken als taalgebruik en helder communiceren dagelijks worden behandeld.

T: Goed communiceren met medestudenten en docenten tijdens vital cities en de internationale game WHU. Goed communiceren tijdens les geven en host verantwoordelijkheden voor de Winterschool. En tot slot mijn taken als bedrijfsleider bij de Watersportschool. Communicatie met: docenten, leveranciers, klanten, collega’s, zakenpartners, gemeentelijke partijen, concurrenten, management/medewerkers Hanze en betrokkenen binnen de Watersportschool.  

 

A:Tijdens vital cities en de Game was communicatie met teamleden erg belangrijk. Ik heb mijn communicatieve aardigheden goed ingezet en stappen gemaakt in mijn Engelse woordenschat. Ook tijdens mijn lessen in de Winterschool is mijn Engelse woordenschat verbeterd en heb ik goed gecommuniceerd tijdens de lessen. Hetzelfde geldt voor de bijkomende verantwoordelijkheden tijdens de Winterschool.

 Tijdens mijn minor ben ik in contact gekomen met veel partijen en diverse belangen. Communicatie was iedere dag een standaard terugkomende activiteit deze was vaak goed, helder en zakelijk. Ik heb veel geleerd van de verschillende partijen en de samenwerkingsverbanden die zijn gemaakt. De daarbij komende communicatie heeft veel met mij gedaan. Communicatie per mail, factuur, whapsapp, telefoon, vergaderingen en gesprekken in de wandelgangen heb vele vormen van communicatie vereist. Zeker de verschillende contexten en belangen van de verschillende partijen vroegen vaak om een strategische form van communiceren.    

R: Communiceren is een van mijn sterke punten deze heb ik goed kunnen benutten tijdens de opdrachten en verantwoordelijkheden. De teams waren erg tevreden over mij en mijn Engelse woordenschat is verbeterd. Ook de Winterschool was erg tevreden over de manier waarop ik communicatie heb ingezet naar de betrokken partijen. Bij de Watersportschool heb ik gecommuniceerd met vele partijen en uiteenlopende belangen. Ik ben vele samenwerkingsverbanden aangegaan en verschillende vormen van communicatie zijn gebruikt. Ook was steeds de context erg divers van de communicatie. Met het management van de Hanze wordt bijvoorbeeld anders gecommuniceerd als met mijn medestudenten binnen de werkzaamheden. Ik heb veel geleerd van strategische keuzes die soms gemaakt moesten worden en het communiceren naar de verschillende partijen. Zakelijke berichten worden beter geformuleerd, vragen worden doelgericht en communiceren gaat nog beter. Ook heeft het boek "verdrink geen dooie eend" veel gedaan met de wijze waarop ik in negatieve situaties communiceer. Deze kwam ik vaak tegen in groepswerk met medestudenten.

Bewijslast: Osiris + beoordeling Winterschool + peer assessment vital cities  + Mark-Jan Watersportschool

 

5 Handelt adequaat in een internationale en interculturele omgeving

5.1 Betrokkenheid en sensitiviteit

5.2 Interculturaliteit

 

Competentie al op niveau B in leerjaar 2.

Dit jaar weer aan bod gekomen bij :

 

Game WHU + Winterschool + Zanzibar 

 

S: tijdens de internationale game van West Ham United moest er veel worden samengewerkt met internationale studenten, hetzelfde verhaal was gaande tijdens de Winterschool. Ik heb kennisgemaakt met nieuwe culturen en studenten van diverse afkomst. Ook heb ik volgend jaar een buitenlandse stage geregeld om mijzelf nog verder binnen deze competenties te profileren.

 

T: Tijdens de game hebben we verschillende opdrachten onder tijdsdruk met internationale studenten in het Engels afgerond. Tijdens de Winterschool heb ik lessen in het Engels gegeven aan verschillende internationals uit diverse landen. Ik heb veel geleerd over de cultuur van anderen tijdens mijn lessen en de workshops van de winterschool. De workshops waren ingericht op interculturele gesprekken en samenwerking. Ook heb ik samen met Stijn een buitenlandse stage gevonden om te kunnen afstuderen.

A: Tijdens de game kwamen mijn communicatieve vaardigheden goed van pas. Taken werden goed verdeeld en er was helder en goed overleg. Ook heb ik mijn Engelse woordenschat verbeterd. Ik heb veel van culturen van andere studenten geleerd en hoe ik hier mee om moet gaan. Zeker in werkverband zagen we grote verschillen in doen en laten. We hebben als groep veel verschillen in normen en waarden kunnen ombuigen in een goede samenwerking.

Ook tijdens de Winterschool heb ik snowboardles gegeven aan internationale studenten waar deze ervaringen opgedaan zijn. Ik was veel in contact met internationale studenten en heb veel van ze geleerd tijdens workshops en opdrachten die ik kreeg als host om deze groep te begeleiden in deze week. De opdrachten waren al ingesteld op interculturele activiteiten en dit heeft mij tot nieuwe inzichten in de verschillen gebracht.

R: Ik heb veel geleerd van andere culturen tijdens de game en de Winterschool. Ik heb beter leren omgaan met grote cultuurverschillen in werkomgeving. Ook is mijn Engelse woordenschat verbeterd. De Winterschool was erg enthousiast over mijn werkprestaties.

 

Bewijslast: beoordeling Winterschool + osiris + Kite Centre Zanzibar

 

 

6 Handelt verantwoord en toont betrokken burgerschap

6.1 Ethiek

6.2 Burgerschap

 

Competentie nog niet op niveau B

Dit jaar aan bod gekomen bij :

Watersportschool (Weekendschool)

S: Met de Watersportschool heb ik dit jaar bewust een bijzondere klant geholpen. De Weekendschool is een stichting die kinderen, waarvan ouders weinig financiële middelen hebben, toch voorzien worden van het basisschool onderwijs. De school heeft weinig budget beschikbaar voor schoolreisjes of educatieve externe programma’s. Ik ben de school tegemoet gekomen om voor een lage prijs erg veel te kunnen betekenen voor ze.

 

T: Het tonen van ethiek en burgerschap door iets voor de maatschappij te doen. Dit door kinderen met weinig financiële ondersteuning een leuke leerzame dag te verzorgen.  

 

A: Om samen met de Watersportschool maatschappelijk betrokken te ondernemen ben ik de Weekendschool gaan benaderen. Ik gaf de school een fixe korting om bij ons te komen surfen en zeilen. De kinderen hebben een super leuke dag gehad met mooi weer. Het programma dat de kinderen draaide was deels op het water en deels op het land. De wateractiviteiten werden volledig verzorgd door de watersportschool. De kinderen hebben door korte workshops in de praktijk kennisgemaakt met watersporten en water, wind en regelgeving om veiligheid te kunnen waarborgen. Dit is zo toegepast dat de kinderen in alledaagse activiteiten ook raakvlak mee konden vinden. Er was sprake van plezier, bewustwording en leren door te doen!

 

R: De kinderen waren erg enthousiast en blij, dit is wat uiteindelijk voor een glimlach zorgt die dag. Er stond een goede veilige wind en het was erg warm en zonnig. Dit maakte het ideaal voor een leuke dag met de weekendschool. Instructeurs kregen leservaring voordat ze naar Texel gingen en de kinderen werden ondertussen leuk bijgeschoold in de praktijk. Doordat wij de school financieel tegemoet kwamen, is deze dag uiteindelijk gerealiseerd. Ondernemen gaat niet altijd om financieel winst maken. Maatschappelijke betrokkenheid en samenwerken om doelen te realiseren, is wat tegenwoordig een grote rol speelt. Het is dit jaar nog beter tot mij doorgedrongen door dit soort activiteiten.

De Weekend school was lovend over onze service en is enthousiast om volgend jaar weer te komen surfen en zeilen.

 

Bewijslast: foto’s Weekendschool + feedback Weekendschool 

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb