IK E.A. Magazijn

Tijdens het 2e blok in leerjaar 1 kregen we ook de opdracht om opnieuw testen van uit het IK E.A. magazijn te gebruiken.

In dit blok was er meer aandacht voor jou als individu in een groep, denk hierbij aan groepsopdrachten binnen je studieteam.

Er moesten in totaal 2 onderdelen uit het IK E.A. magazijn worden verwerkt binnen het persoonlijk profiel.

Ik heb dan ook gekozen voor de Belbin-test (een test die je een rol geeft die goed bij je past binnen een team)

Na afronding van de test dien je deze ter controle voor te leggen aan het studieteam.

Ook heb ik gekozen voor de teamontwikkeling van Tuckman. Hierbij moet je aan de hand van een model omschrijven in welke fase je je bevindt als studieteam. Ook dien je dit te beargumenteren en je studieteam om input hebben gevraagd ter controle.

 

Belbin

 

Zowel ik als mijn studieteam kunnen verschillende soorten van typerend gedrag van ''de onderzoeker'' binnen het gedrag dat ik vertoon terugvinden.

Wel kwamen we uit dat het verslappen op momenten dat het druk is minder van toepassing is.

Daarentegen wil ik wel eens het overzicht verliezen als er veel werkzaamheden bij elkaar komen en er onduidelijkheden zijn.

Dit kan wel ten koste van mijn efficiëntie en werkend vermogen binnen het team gaan.

Ons team heeft veel verschillende eigenschappen en we vullen elkaar goed aan op bepaalde fronten.

Wat er naar mijn mening soms mist is iemand die duidelijkheid kan scheppen en de rust kan bewaken binnen het team, op sommige momenten kan er beter op elkaar ingespeeld worden, als we standaard duidelijk voor ogen hebben wat er wanneer, nog moet gebeuren.

Henri is iemand binnen ons studieteam die zich vaak goed inleest op het moment dat ik overzicht verlies. Als er veel zaken door elkaar lopen is hij vaak iemand die duidelijkheid kan geven.

Dit vind ik zelf erg prettig want daardoor kan ik makkelijker te werk gaan.

De rol die ik vaak op me neem zit een beetje tussen een beslissende, knopen doorhakkende persoon en iemand die veel input geeft aan ideeën.

Dit blok heb ik de leiding genomen omdat ik de rol van de projectleider kreeg.

Dit hebben we gedaan omdat ik me graag wilde ontwikkelen in deze vaardigheden en mijn kwaliteiten redelijk goed aansluiten op deze functie.

Ik koos er bewust voor deze rol op te pakken en mij hier in te ontwikkelen, omdat ik vaak afwachtend ben in het kijken of iemand anders de rol wil hebben.

Gebeurt dit niet dan stel ik voor of ik het zal doen, nu hebben we ervoor gekozen om mij deze rol al bij voorbaat te geven.

 

Is ons team compleet en worden de nodige rollen vervuld?

- Lisa: eerste plek onderzoeker en tweede plek voorzitter.
- Rick: eerste plek een groepswerker.
- Naomi: onderzoeker, voorzitter.
- Roderick: eerste plek onderzoeker en tweede plek voorzitter.
- Henri: eerste plek zorgdrager, tweede plek voorzitter.
 
Is ons team compleet met bovenstaande functies:
Na mijn mening is het team goed compleet met een duidelijk overleg wie welke functie vervult.
Er zijn vier mensen binnen ons team (Lisa, Naomi, Henri en ikzelf) die de rol van voorzitter kunnen
vervullen. Dit zou eventueel voor enige ophef kunnen zorgen als onderling niet alle functies
duidelijk bekend zijn. Als deze functies vooraf bekend zijn, is het team compleet. Eén iemand als
voorzitter, drie als groepswerker/onderzoeker en één iemand zorgt ervoor dat alle taken helder
blijven. Hiervoor zorgt de zorgdrager. Dit maakt ons team na duidelijk overleg compleet.
 

 

 

 

 

Tuckman

 

In welke fase bevindt studieteam vijf zich: Stormfase

 

Henri:

Ons studieteam bevindt zich in de stormfase namelijk omdat:

Er is sprake van conflicten onderling, omdat sommigen niet tijdig opdrachten af hebben of niet de kwaliteit leveren die er gevraagd wordt.

Motivatie is erg verschillend per lid.

Meerdere studieteamleden zijn ontevreden. Dit is terug te zien aan contact via de groepsapp op WhatsApp.

Voorbeeld van conflict: het nog niet af hebben van protocollenboek op de dag van deadline. Dit desondanks de taken die hiervoor verdeeld waren.

 

 Naomi Kloosterman:

Fase 3: norming.

Naar mijn mening voelt iedereen zich veilig in het studieteam, omdat iedereen wel de ruimte heeft om te kunnen zeggen wat hij/zij wil. Onderling hebben we het vaak gezellig. We hebben regels opgesteld in de vorm van een contract, waar elk lid zich aan moet houden. Wel denk ik dat de motivatie onderling af en toe per opdracht verschilt.

 

Rick Fleming:

Wij hangen met ons studieteam een beetje tussen fase 2 en 3 in.

De ene week gaat alles erg goed, voert iedereen zijn taken uit, als iets even niet lukt wordt er goed overlegd en is iedereen gemotiveerd. De andere week zakt de motivatie weer een beetje weg en merk je dat iedereen niet meer helemaal op de hoogte is van waar we nou precies zijn in het project en wat er allemaal moet gebeuren. 

 

Lisa Verblaauw:

Tussen fase 2 en 3 in.

Ons studieteam is een erg gezellig studieteam en we kunnen het goed met elkaar vinden. Samen willen we er allemaal wel voor gaan, alleen steekt de één er wat meer boven uit dan de ander, waardoor er onenigheid ontstaat, wat nog verbeterd kan worden. Veder vind ik dat we als studieteam goed op weg zijn.

 

Roderick:

Ik denk dat we tussen fase 2 en 3 in zitten.

Er heerst misschien wel een positieve sfeer binnen onze groep, maar we hebben genoeg verbeterpunten.

Niet ieder individu is even zelfstandig in zijn of haar werk, dit is niet erg, we zijn tenslotte hier om ons te ontwikkelen.

Wel word het soms kwalijk genomen binnen het team als werkzaamheden niet tot matig worden gedaan.

Het zijn vaak de zelfden die met initiatieven en ideeën komen, dit mag beter naar mijn mening.

Soms mis ik een beetje betrokkenheid, we moeten te vaak dezelfde mensen uitleggen wat de bedoeling is en soms zelfs de opdracht voor diegene inkleuren, voor hij/zij aan het werk kan.

Het is natuurlijk niet erg om te moeten helpen, maar betrokkenheid bij de opdrachten zal al een groot verschil maken. Daarbij kan de planning bij sommigen binnen het team ook beter nageleefd worden.

We zijn een hechte groep en kunnen het goed met elkaar vinden, maar toch is er ruimte voor verbetering!

 

 

Wat moeten jullie als team concreet doen om in de prestatiefase te komen of te blijven:

 

#Een specifiek contract opstellen met bijbehorende consequenties

#Het houden van een functioneringsgesprek

#Ervoor zorgen dat werkpunten bespreekbaar worden gemaakt

#Het motiveren van teamleden

#De neuzen dezelfde kant op krijgen en houden