competenties en verantwoording
De volgende competenties binnen sportkunde worden intensief behandeld en ontwikkeld:
1 Professionele sportkundige identiteit
1.1 Reflecteren & sportbewustzijn
1.2 Professionele attitude
1.3 Loopbaan-ontwikkeling en beroepsvorming
2 Handelt methodisch en evidence informed
2.1 Methodisch handelen
2.2 Kenniswerker
3 Werkt samen in (o.a.) netwerken en teams
3.1 Samenwerken
3.2 Netwerken
3.3 Profileren
4 Communiceert optimaal
4.1 Empathische communiceren
4.2 Correct taalgebruik
4.3 Communicatiemiddelen en applicaties
5 Handelt adequaat in een internationale en interculturele omgeving
5.1 Betrokkenheid en sensitiviteit
5.2 Interculturaliteit
6 Handelt verantwoord en toont betrokken burgerschap
6.1 Ethiek
6.2 Burgerschap
en de volgende competenties die aan stage bebonden zullen worden gekoppeld:
7 Onderzoekt en ontwerpt het sport- en beweegaanbod
8 Organiseert, positioneert en begeleidt projecten en programma’s ter bevordering van sport en bewegen
9 Managet en leidt de werkprocessen van een sport- en beweegorganisatie en is daarin ondernemend
10 Ontwikkelt, evalueert en adviseert over strategie en beleid omtrent sport en bewegen
In de onderstaande grafiek is de te zien wat mijn competenties in leerjaar 1 en eind jaar 1 waren en hoe deze competenties zich hebben doorontwikkeld in jaar 2, zal aan de hand van een verhaalvorm worden weergegeven.
De rode lijnen geven de competentiescan wat betreft begin jaar 2 aan.
De competentiescan van eind jaar 2 is de 0 - meting van jaar 3, deze zal later volgen.

Om de ontwikkelingen in leerjaar 2 aan te kunnen geven is de volgende competentie verantwoording gemaakt. De competenties zullen worden uitgewerkt volgens de STAR methode (Situatie, Taak, Actie, resultaat/reflectie) deze zal in verhaallijn worden uitgewerkt met bijhorende bewijslasten.
1 Professionele sportkundige identiteit
1.1 Reflecteren & sportbewustzijn
Waarden van sport zijn mij bekend. Ik heb vele verschillende soorten sport in verschillende settingen gezien en beoefend waarbij verschillende doelen werd nagestreefd in de sport. Ook heb ik op het MBO Sport en bewegen veel basiskennis op gedaan.
Met name in leerjaar 1 van Sportkunde is ook veel op deze punten gehamerd en zijn de verschillende maatschappelijke impacts van de sport aan bod gekomen. Ook dit jaar bij onder andere ‘’de game’’ zowel nationaal als internationaal.
Ik heb ook deze waarde ontwikkeld bij mijn stage in leerjaar 2 waarin ik sportvoorzieningen verbeter voor studenten op het mbo (Alfa college) en ik ben in contact ben gekomen met sporten die ik nog nier eerder beoefende zoals squash en archary attack.
Situatie: Het beschikken over sportbewustzijn en het reflecteren daarop, naast dat je anderen de belangen van de sport overbrengt. Dit was op stage het geval bij een doelgroep waarbij sport als niet essentieel werd gezien. Het zijn met name studenten die technische opleidingen doen in BBL en BOL vorm. Dit was lang niet altijd even makkelijk, omdat deze doelgroep minder affiniteit heeft met sport door de werkomgeving waarin zij zich bevinden. Deze doelgroep werkt veel in de praktijk en maakt lange dagen waarbij minder tijd word gespendeerd aan sport. Een peukje en blikje bier zal veelal volgen na de gemaakte werkuren. Voor ons was het dit jaar de uitdaging deze doelgroep toch de sportbewustwording mee te geven en in de praktijk te begeleiden in verschillende sportactiviteiten.
Taak: Het overbrengen van het belang van sport aan de studenten op het stageadres, was waar wij ons me bezig hebben gehouden. Dit door praktijkonderdelen die op zowel interne als externe locaties werden verzorgd door ons in samenwerking met mede stagiaires of instructeurs op locatie. Of door middel van presentaties en burgerschap les momenten waarin de studenten meer bewustwording krijgen voor burgerschap en een gezonde leefstijl.
Actie: Bewustwording creëren naast sporten in de lessen die wij verzorgden door burgerschapdagen, sport gerelateerde activiteiten/interventies.
Resultaat / Reflectie: De studenten ervaren de lessen als leuk en leerzaam. Sommigen hebben de leefstijl al aangepast en boeken vooruitgang in de fitness. Ze stellen veel vragen en zien de belangen en positieve kanten van sport steeds beter in. Ook ben ik te weten gekomen over hoe anderen in de sport staan en heb ik uit gesprekken met de leerlingen meer inzicht gekregen in hoe je mensen activeert om in beweging te komen als de setting maar op de juiste manier veranderd wordt. Hierdoor konden we de groep actief laten deelnemen terwijl de les wordt ingericht op naast actief bezig zijn, op het leren van onderdelen om een gezonde leefstijl de creëren. Dit jaar heb ik nog meer inzicht gekregen in hoe belangrijk sport kan zijn. Ik heb zelf binnen 3 maanden een andere houding op sport gebied aangeleerd bij diverse studenten en ik merkte hoe enthousiast ze werden wanneer er progressie geboekt werd.
bewijslast: Vragenlijst stagebegeleider, afstudeerdiploma Sport Gezondheid Management (MBO), cijferlijst leerjaar 1 + 2 sportkunde + foto's stage
1.2 Professionele attitude
Situatie: Vaak ben ik degene die verantwoordelijkheid neemt in een studiegroep of projectteam.
Tijdens de Game ben ik deze persoon 100% geweest door omstandigheden. De projectgroep liet veel steken vallen en werkte nauwelijks tot niet op niveau, wat veel stres opleverde.
Ook op stage was ik de persoon aan wie vaak iets werd gevraagd door de leidinggevende.
Ik werd verantwoordelijk gesteld voor onder andere:
Kampbegeleiding, plannen van afspraken, begeleiden van studenten onder Fit For Life en mede organiseren van een nieuw kamp, naast de werkzaamheden m.b.t. het schoolplein. ik merk dat wanneer ik om mijn plek zit en mijn werk gewaardeerd wordt, ik een loyale houding kan krijgen waarin ik het niet erg vind soms iets meer te doen. Als er genoeg waardering en gevoel van toevoeging is voelt dit zelfs als een voldoening. Dit jaar had ik weer een aantal momenten waarop ik het niet erg vond af en toe wat langer door te gaan of wat extra taken op me te nemen.
Taak: Een grotere rol in het aansturen, inplannen en organiseren van diverse activiteiten rondom stage en in het werkveld op de momenten waarop dit nodig was. En het verkrijgen van extra taken en verantwoordelijkheden.
Actie: Het begeleiden van studenten die onder Fit For Life werkten (sport en bewegen Alfa) is een voorbeeld waarbij ik de verantwoordelijkheid kreeg de aansturende kracht te zijn. De sport en beweeg studenten kregen de school opdracht een sportevenement te organiseren op onze locatie. Het waren eerstejaars MBO sportstudenten die nog veel begeleiding nodig hadden.
Verder kreeg ik op stage vaak de extra verantwoordelijkheid bijvoorbeeld over het plannen van meetings voor Fit For Life en werd ik betrokken bij de organisatie van meerdere Fit For Life activiteiten zoals de skireis, kitesurflessen en het organiseren van een watersportkamp.
Resultaat/Reflectie: Het was leerzaam om meer verantwoordelijkheid te krijgen waardoor je in meer leersituaties komt. Ik zag het niet als extra last maar eerder als compliment. Ik heb geleerd van de taken die ik moest uitvoeren in deze extra activiteiten. Soms kwam ik met vragen aan de opdrachtgevers omdat niet volledig duidelijk was wat het verwachtingspatroon was. Ik had in sommige situaties meer vragen moeten stellen voordat ik daadwerkelijk van start ging. Hier liggen wat kleine verbeterpunten, deze heb ik de laatste maanden opgepakt en aanzienlijk verbeterd tijdens mijn stage.
ik kom in de extra werkzaamheden vaak goed uit de verf omdat ik werd gevraagd voor werkzaamheden waarbij ik mijn vaardigheden goed toe kon passen en mij kon onderscheiden met anderen (ski/snowboard leraar en kitesurf instructeur) Daarbij kwam een pro-actieve houding ook van pas, vaak kwam een initiatief uit mijzelf in plaats van dat alles gevraagd moest worden door derden.
bewijslast: cijferlijst leerjaar 1+2 sportkunde (the Game), medestudenten en vragenlijst stagebegeleider. + foto's stage
1.3 Loopbaan-ontwikkeling en beroepsvorming
Situatie: In leerjaar 1 heb ik SLB voldoende afgerond en kreeg ik als feedback mee van Chris Kubbinga dat ik bijzonder goed ben in reflecteren.
Ik ben iemand die weet waar ik goed in ben en waar mijn gebreken liggen. Ook herken ik makkelijk voorbeelden uit de praktijk of kan ik ze goed voor de dag halen als ik feedback krijg. ik sta open om te leren en sta daarom ook open voor feedback.
Wat betreft mijn beroepsvorming:
Ik weet nog niet precies wat ik later wil worden en ben ook niet 100% vastberaden welke kant binnen de sport ik op wil gaan. Ik hoop hier meer over te kunnen zeggen eind leerjaar 3. Wel ben ik dit jaar er achtergekomen dat ik in de commerciële tak wil gaan werken. ik ben iemand die snel doelen wil realiseren en vlot vooruit wil werken zonder veel tijd kwijt te zijn voordat er eindelijk iets van de grond komt. Dit is in de werktak waar ik stage heb gelopen niet het geval geweest en ik heb mijzelf hier een aantal keer over gefrustreerd gevoeld dit jaar. Ik heb veel geleerd, zeker op informerende en controlerende vlakken in de communicatie.
Taak: Verdiepen in mijn beroepsvorming als sportkundige en uitzoeken wat ik uitsluit als werkveld en waar ik meer van wil proeven. Het opstellen van een leergierige houding door open te staan voor feedback.
Actie: Ervaring opdoen in het nonprofit sportsysteem en het netwerken binnen deze tak heeft mij veel gebracht. Om inzicht te krijgen in wat ik wel in, en niet wil in mijn toekomstige beroep. Ik heb me tijdens de gehele opleiding opgesteld om feedback te willen en kunnen ontvangen van anderen. Dit is voor mij de snelste manier veel informatie binnen te krijgen, die mij richting kan geven aan leerdoelen. Ik ben bewust stage gaan lopen in een werktak waar ik minder ervaring in had en mijn twijfels over had als toekomstig werkveld.
Resultaat/ Reflectie: Ik ben er achter gekomen dat de rol als ambtenaar niet voor mij is weggelegd en ben vastberaden verdieping te zoeken in de commerciële kant van sport. Ik heb veel geleerd over de werktak waarin ik het afgelopen jaar heb gewerkt en weet zeker dat ik geen verdere verdieping ga zoeken in deze werktak in toekomstige stages. Wel ga ik mezelf meer richten op de commerciële kant van de sport. Ik heb mezelf open opgesteld feedback te ontvangen van medestudenten en opdrachtgevers. Door deze houding ben ik vaak momenten tegengekomen dat ik kleine aanpassingen kon doen en dus daar van heb kunnen leren in verschillende werkzaamheden.
bewijslast: SLB leerjaar 1 (Chris Kubbinga) + cijferlijst sportkunde jaar 1+2 + medestudenten en opdrachtgever.
2 Handelt methodisch en evidence informed
2.1 Methodisch handelen
Situatie: Tijdens de stage moesten wij een verandertraject opstellen en uitvoeren aan de hand van de opdrachten die wij meekregen van school. In deze opdracht werd een volledig onderzoek vormgegeven waarin vervolgens een bepaalde methodische vorm van onderzoeken. Er zijn behoefte onderzoeken en verdiepende onderzoeken in de doelgroep en de omgeving waarin vergelijkbare veranderingen zijn ingevoerd. Door deze manier van werken kom je dus hoe dan ook in contact met het toepassen van methodisch werken en onderzoeken en het uitvoeren van bepaalde stappen in een onderzoek. Dit gaf een duidelijke vormgeving in het leerproces waardoor je hoe dan ook bepaalde ervaringen op zou doen tijdens de stage.
Ook heb ik bij werkzaamheden als kitesurfinstructeur en ski- en snowboardleraar een aangeleerde methodische manier van les geven. Hierdoor heb ik in de afgelopen jaren veel ervaring opgedaan volgens het handelen in een bepaalde ontwikkelde methodische manier van lesgeven. Zeker in deze werkzaamheden is het belangrijk dat je de juiste informatie toepast of overbrengt op de juiste momenten. En moet je dus aan de hand van praktijkervaringen de juiste stap nemen of de juiste keuze maken in een bepaald moment. Dit is vaak cruciaal. Dit heeft ook veel gedaan met mijn ontwikkelingen op methodische vaardigheden en het toepassen van de vaardigheden in de praktijk.
Taak: Het toepassen van methodisch handelen in zowel onderzoekend werk als in de toepassing van de praktijk. Door verslaglegging vast te leggen in de methodiek van de opleiding en lesgevende situaties waarin deze vorm van werken sterk naar voren komt.
Actie: In de manier van stappen die doorlopen moet worden volgens de verslaglegging is al vormgegeven hoe bepaalde stappen chronologisch en bewust in volgorde worden geplaatst. Door deze stappen hanteerde ik automatisch de gewenste methodiek in het onderzoekende werk tijdens mijn stage. Het verandertraject heeft dit jaar een grote rol gespeeld in het leerproces binnen het methodisch handelen. Zeker door de praktijk krijgt de theorie de nodige aandacht, er echt ervaring aan op te doen en er zo meer van te kunnen leren.
Resultaat / Reflectie:
Het afgelopen jaar heb ik veel geleerd over methodiek met betrekking tot onderzoeken gekregen door het verslag van het verandertraject. Er moest een duidelijke leidraad gevolgd worden om tot de meest bruikbare resultaten te komen en uiteindelijk je verandertraject van kwaliteit te kunnen voorzien. Door het werken met deze leidraad heb ik meer inzicht gekregen in het verantwoorden en formuleren waarin methodisch werken centraal staat. Ook zeker met betrekking tot de praktijk waar bleek dat lang niet altijd makkelijk stappen vooruit gezet konden worden. Tijdens mijn stageperiode zijn er vaak dingen op mijn pad gekomen die mijn verandertraject hebben beïnvloed. Je kunt hierbij denken aan een functiewijziging van een facilitair manager waardoor samenwerkingsverbanden helaas wegvielen. En de nieuwe manager zich moest inwerken en met hele andere dingen bezig was. Ook is het verkrijgen van respons of contact met anderen vaak moeilijk geweest door verschillende agenda's of gebrek aan motivatie of interesse. Hier door heb ik uit mijn verandertraject minder veruit kunnen werken als dat ik zelf graag had gewild. Wel heb ik hier veel van geleerd en weet ik zeker dat ik een volgende stage anders zou aanpakken.
Als ski- en snowboardleraar werk ik in meerdere skigebieden met veel plezier ik ben meerdere winters naar Oostenrijk gegaan om voor diverse scholen te werken. Ook ben ik vanuit stage meegevraagd en gegaan om lessen te verzorgen aan de leerlingen. Hierbij moest ook een standaard methodiek worden toegepast om succes te behalen in je lessen.
Hetzelfde verhaal gaat op voor het kitesurfen waarin je die motorische handelingen nog nauwkeuriger moet toepassen en afstemmen en er nog veel meer beïnvloedbare factoren kunnen zijn die methodische aanpassingen vereisen.
Bewijslast: foto's skileraar / snowboard leraar + verslag verandertraject
2.2 Kenniswerker
Situatie: Dit jaar waren er 3 dagen in de week waarop er werd gewerkt op het stageadres. Hier kon dus kennis die opgedaan is uit opleidingen toegepast worden. Zowel in de theoretische kant als de praktische kant, heb ik veel kennis die ik eerder heb opgedaan, kunnen toepassen. Van onderzoekend werk tot het leidinggeven aan mensen en tot het lesgeven in verschillende sporten op het stageadres.
Ik heb veel les moeten geven in de sportschool, in diverse balsporten, ski- en snowboardlessen, kitesurfles en in de gymzaal om de sporturen van de leerlingen te kunnen realiseren.
Ook heb ik bij het realiseren van een adviesplan voor het schoolplein kennis toegepast die uit de opleiding is gekomen. Zowel de 4 jaar als sportmanager in MBO vorm als de 2 jaren van sportkunde hebben input kunnen geven aan zowel de theorie als de praktijk in werkzaamheden die ik op stage heb uitgevoerd.
Taak: Om de competentie te kunnen behalen zal aangetoond moeten worden dat je in staat bent kennis die is opgedaan toepasbaar is in de praktijk te verwerken. Dit heb ik met name op mijn stageadres gedaan door les geven, verschillende begeleidende rollen en tijdens mijn verandertraject.
Actie: Ik heb mijn kennis toegepast in veel werkzaamheden op stage, zowel in praktijk als in theorie. Ik heb zeker veel gehad aan de mbo-sportstudie. Hier heb ik veel leservaring opgedaan. Ook heb ik de management basics meegenomen naar mijn vervolgopleiding. Dit is natuurlijk de opleiding die ik momenteel volg als 2e jaar student sportkunde. Het afgelopen jaar heb ik de kennis die ik heb toegepast door mijn vooropleiding, eigen interesse en het behalen van fitness A als cursus aan de Hanze, veel input kunnen geven in de fitnesszaal op stage. Voor overige lesactiviteiten geldt hetzelfde en kon ik altijd veel toepassen uit eerdere leservaringen, om de juiste tips en feedback aan de juiste persoon te koppelen.
Ook heb ik me op mijn stageadres bezig gehouden met het onderzoeken van de stappen die doorlopen moeten worden om een Gezond Schoolplein te kunnen realiseren. Hier heb ik veel kennis die ik voorgaande jaren en afgelopen jaar heb opgedaan toe kunnen passen. Voorbeelden zijn het gebruiken van de BIOR onderdelen verzorgd in meerdere onderwerpen, waaronder ook de Game. Ook diverse management onderdelen kwamen naar voren om er voor te zorgen, het onderzoek in gang te houden.
ik heb op locatie verschillende kennis verschaffende onderzoeken gedaan waaruit ik kennis heb opgedaan voor de ontwerpeisen van het schoolplein. Denk hierbij aan een groot behoefteonderzoek met 400 respondenten en diverse benchmarks.
Resultaat / reflectie:
Ik ben vaak momenten tegengekomen waarin ik de kennis kon toepassen in de praktijk. Wel merk ik dat ik moeite heb in het toepassen van abstractere kennis in de praktijk. Ik ben een echte beelddenker en heb dus soms moeite met het verwerken van kennis waar ik minder sterk een beeld bij heb. Op dit soort momenten is het dus aan mij om extra kennis te kunnen verschaffen of voorbeelden uit de praktijk te bevragen.
Op mijn stage adres heb ik in de praktijk vaak lesgegeven met sporten die ik jaren heb beoefend en zelfs vaak al jaren les in geef waardoor de toepassing van kennis goed tot zijn recht kwam. Ik kon de studenten goed begeleiden en enthousiasmeren, wat ik zelf ook leuk vond om te doen.
Bij mijn behoefte onderzoek heb ik de belangen gepeild, zoals ook in BIOR werkzaamheden. Hier kwam veel nuttige data vandaan om verder te gaan in het onderzoek. Diverse managementvaardigheden heb ik kunnen toepassen om tot doelen te komen van plannen tot communiceren en van aansturen tot informatief verschaffen en onderzoeken. Hier heb ik naar mijn mening goed, reeds bestaande kennis kunnen toepassen en zelfs recente kennis direct kunnen toepassen.
Bewijslast: verslag verandertraject, foto's van lessen (stage en werk), vragenlijst medestudenten + stagebegeleider
3 Werkt samen in (o.a.) netwerken en teams
3.1 Samenwerken
Situatie: Tijdens de Game heb ik leren samenwerken met personen waar ik normaliter niet zo snel mee zou samenwerken. Het was een frustrerende periode en ik heb het niet leuk gehad tijdens het project. Wel heb ik veel geleerd van deze periode. ik ben beter geworden in het aansturen en het controleren op een passende manier (zelf als dit moeilijk is).
Ook op stage hadden wij een grote groep stagiaires namelijk 16.
Het gaat hier om verschillende ALO studenten, Sportkunde studenten en overige zoals Human Technology en Sport en Bewegen. Daarbij waren er werkzaamheden op stage waarbij nog veel meer partijen betrokken zijn geweest. Omdat je met een grote groep werkt, is samenwerken belangrijk om doelen na te streven. Het stageadres was tevreden over geleverde prestaties zowel individueel als in groepsverband.
Ook ben ik actief geweest als commissielid in de introductieweek commissie begin dit schooljaar. Hierin moest veel samengewerkt worden om alles in goede banen te leiden. Het was een proces van een aantal maanden waaronder natuurlijk ook het begeleiden van de eerstejaars, klassenbegeleiders en overige stakeholders in deze week.
Taak: Samen doelen realiseren zoals sportevenementen en activiteiten op stage en door de Game op school waarin dit onderdeel sterk naar voren kwam, zijn duidelijk samenwerkingstaken naar voren gekomen. Deze moesten aangegaan worden met vele personen waarbij je lang niet altijd de mensen voor het uitzoeken hebt.
Actie: Er is veel gerealiseerd op het stageadres van 2 Fit For Life reizen tot sportdagen tot verbetering van bestaande sport programma's. hHer hebben we als Fit For Life team veel voor gedaan en hier kwamen samenwerkingsverbanden sterk naar voren. Ik heb een grote rol vervuld in het organiseren van het watersportkamp en het begeleiden in de wintersportreis die georganiseerd is door Fit For Life. Ook bij de realisering van de pauze activiteiten was ik altijd betrokken. Ik heb mijn eigen netwerk gebruikt om input te geven in deze werkzaamheden. Een sterk voorbeeld is het watersportkamp waarin ik veel bestaande en nieuwe contacten heb gelegd en/of gebruikt. In samenwerking met Sport en bewegen (Alfa-college) en verschillende sportaanbieders en ondernemers zijn de activiteiten opgezet. Op deze wijze hebben alle deze elementen ertoe bijgedragen dat het kamp succesvol is opgezet.
Tijdens de Game was ik degene die de kar moest trekken, ik kwam in een groepje waar de motivatie van bijna alle projectdeelnemers veel minder was. Ik had als doelstelling passend leiding geven, dit was in sommige situaties erg moeilijk, omdat zaken die ik uit de hand gaf, niet werden behaald of gedaan. Door als groep de koppen bij elkaar te steken onder mijn actieve leiding en controlerende rol, hebben we uiteindelijk nog net een voldoende binnen kunnen slepen (dit voelde voor mij als overwinning). We hebben het uiteindelijk als groep gedaan en doelen behaald. Helaas waren er nog steeds een paar die verzaakten, maar het merendeel werkte hard mee in de laatste fase van de game.
in de introductieweek commissie heb ik ook met veel mensen samengewerkt. Er moest veel vergaderd en gewerkt worden aan diverse onderdelen waar we met ons allen verantwoordelijk voor waren. Ik heb samen met 2 andere studenten de volledige woensdag en donderdag op poten gezet. Het was een leuke leerzame periode waarin we een leuke introductie week hebben neergezet.
Resultaat: Er is goed en efficiënt samengewerkt, echter in veel gevallen deden niet alle deelnemers even goed mee. Hierdoor hadden we meer uit het geleverde werk kunnen halen. Zelf vind ik dat ik door een actieve houding in alle samenwerkingsverbanden mijn steentje meer dan voldoende heb kunnen bijdragen. Een voorbeeld van zaken waar mijn samenwerkende vaardigheden sterk naar voren kwamen, was met name het watersportkamp, sportdagen/ activiteiten op stage, de Game waarin we het zinkende schip hebben kunnen redden en de pauze activiteiten die op stage werden verzorgd. Helaas hoorde ik ook bij de pauze activiteiten bij een klein groepje, dat actief deze onderdelen heeft gerealiseerd. Het merendeel van Sportkunde heeft dit weinig tot niet gedaan, waardoor ook de kwaliteit van deze onderdelen beter had kunnen zijn. Wel vind ik dat mijn eisgn bijdrage meer dan voldoende is geweest. Op de momenten dat ik initiatief nam, stond er iets en waren er altijd deelnemers. Niet alle activiteiten zijn gestart, doordat helaas altijd dezelfde mensen initiatief toonden.
In mijn verandervoorstel ben ik ook vaak samenwerkingsverbanden aangegaan, alleen is er door functiewijziging helaas veel weg gevallen in die samenwerking. De opvolgster heeft het druk gehad met andere werkzaamheden waardoor ik moeilijk nieuwe ontwikkelingen van de grond kreeg. Ik had hier misschien achteraf anders naar moeten handelen en andere partijen moeten zoeken en benaderen. Dit heb ik zeker wel geprobeerd, maar ik had vaak weinig respons of mensen die dezelfde belangen hadden.
Zeker in de introductieweek commissie ben ik erg opgevallen als communicatief sterk persoon die ook flexibel is. Dit was ideaal in deze week voor een goede samenwerking met anderen en ik voelde me op mijn plek als organisator in de praktijk. We kregen van de opleiding complimenten dat het een erg geslaagde week was waarin een duidelijk kwaliteitsverschil zichtbaar was, met het jaar daarvoor.
Bewijslast: stagebegeleider, medestudenten, the Game en Sportkundecijferlijst leerjaar 1+2 + foto's introductieweek + vraag aan studenten over het functioneren
3.2 Netwerken
Situatie
Mijn doel was netwerken binnen en buiten mijn stageadres dit jaar. Hier heb ik dan ook meer focus op gelegd dan op andere zaken. Op het stageadres kon ik deze competentie goed ontwikkelen doordat je in een nieuwe organisatie start en dit proces volledig herbeleeft moet worden. Extern heb ik mijn bestaande netwerk uitgebreid
Ook heb ik mijn eigen netwerk gebruikt om het watersportkamp dat door Fit For Life werd georganiseerd vorm te geven. Ik ben leraar bij verschillende watersportscholen en heb dus mijn netwerk gebruikt en verbreed door binnen mijn bestaande netwerk informatie te winnen en contacten te leggen met nieuwe partijen.
Ook ben ik mee geweest op winterreis met het Alfa college. Hier heb ik mijn band met zowel studenten als docenten verbeterd. Ik heb deze activiteit gebruikt om o.a. te netwerken en een bekend gezicht in de organisatie te worden.
Ook ben ik binnen het Alfa college op stagedagen bezig geweest mijn netwerk te verbreden door samen te werken met andere personen binnen de organisatie. En mijn band met studenten te verbeteren tijdens praktijkuren. (informatie en feedback van studenten gebruiken) Daarnaast ben ik met externe partijen in contact gekomen zoals de gemeente, verschillende scholeninstanties en bedrijven bij werkzaamheden binnen mijn verandertraject.
Taak: Een bekend gezicht worden binnen de organisatie, verbreden van netwerk en gebruiken van bestaand netwerk was mijn taak om deze competentie te behalen.
Actie:
Om binnen de organisatie een bekend gezicht te worden heb ik de focus gelegd op verschillende onderdelen. Door veel mensen fysiek op te zoeken, door te vragen en informatie te winnen die gebruikt kan worden, een gezicht te worden in de organisatie door betrokkenheid te tonen en actief te zijn. Voorbeelden hiervan zijn; meegaan naar Fit For Life reizen, gebruik maken van mijn bestaande netwerk en het verbreden van mijn netwerk door managementwerkzaamheden met meerdere partijen te ondernemen.
Tijdens de praktijk uren was er altijd een mooie kans om met de leerlingen te sparren over bepaalde relevante onderwerpen voor Fit For Life werkzaamheden.
Voor het Gezonde Schoolplein heb ik contact gezocht met de gemeente, Scholengemeenschap Noorderpoort, het facilitair management en diverse opleidingen binnen het Alfa college.
Voor het organiseren van het watersportkamp heb ik contact gelegd met een kitesurfschool waar ik voor werk, ook heb ik Sport en Bewegen benaderd om ons te ondersteunen. Lokale bedrijven die gevestigd zijn op de kamplocatie zijn benaderd en betrokken bij diverse werkzaamheden. Denk hierbij aan catering, vervoer, overnachten en het verzorgen van activiteiten.
Reflectie/Resultaat: Binnen de organisatie weten ze wie ik ben en wat ik doe, ik heb een goede band opgebouwd met veel studenten. Ook heb ik mijn netwerk verbreed en benut door werkzaamheden rondom stage. ik had binnen mijn verandertraject in sommige situaties nog sterker de focus kunnen leggen op verbreding zoeken in mijn netwerk. ik kwam problemen tegen zoals de wisseling van de facilitair manager, waardoor een samenwerking volledig weg viel met de facilitaire afdeling. Mailberichten werden niet meer beantwoord en afspraken werden niet nagekomen vanuit het management naar mij. Ik verloor mijn motivatie doordat ik niets terug kreeg voor veel moeite die ik in diverse zaken ondernam. Hierin had ik minder afwachtend kunnen zijn achteraf. Ik had meer de oplossing moeten zoeken in alternatieven die mij verder zouden helpen. Dit heb ik gedaan maar dit heeft te lang geduurd in een fase waarin veel dingen even wat minder goed liepen( privé) en er voortgang stagneerde door geen of slechte respons van andere partijen. Zelf had ik in plaats van er in blijven hangen, eerder met een blik naar voren moeten kijken. Achteraf had ik dit graag anders gezien en gedaan. Wel heb ik weer geleerd van deze ervaring en ik zal dit niet nog eens op de zelfde manier later gebeuren.
bewijslast: stagebegeleider, medestudenten, stakeholderlijst.
3.3 Profileren
Situatie: Als mens en zeker als student is het belangrijk dat je jezelf kan onderscheiden door verdieping in bepaalde onderwerpen. Ook ik doe dit als sportkundige tijdens mijn opleidingen en cursussen. Geen mens is hetzelfde en ieder heeft zijn eigen talenten en drijfveren. Het is van belang dat je je hierin dus onderscheidt tot ideale werknemer voor de werving en selectie van een leidinggevende. De juiste profilering is ook als leidinggevende uiterst belangrijk, om het verschil te maken.
Taak: Jezelf verdiepen in bepaalde onderwerpen en kennis / ervaringen verschaffen zo dat jij als persoon je eigen competenties kan ontwikkelen op alle fronten die je bewandelt.
Actie: Als zware dyslect heb ik in havo 4 de keuze gemaakt te stoppen met mijn onderwijsprogramma en mijzelf te verdiepen in iets dat ik daadwerkelijk leuk vond om te leren. Ik startte aan een opleiding waar mijn kwaliteiten beter naar voren zouden komen en ik meer motivatie kon opbrengen hard te werken. Deze opleiding was Sport en bewegen in Doetinchem, waar ik ben afgestudeerd als sportmanager. Ook heb ik certificaten en diploma's gehaald om les te kunnen geven in voetbal, skiën/snowboarden en kitesurfen Na deze opleiding wilde ik graag weer hogerop en ben ik begonnen aan de studie Sportkunde in Groningen.
Ik ben uit de Achterhoek vertrokken en ben op mezelf gaan wonen in Groningen. Tijdens deze opleiding ben ik ook bezig geweest met profilering als sportkundige. Ik heb een fitness A diploma gehaald, heb mezelf ingezet in de introductieweek commissie waar ik veel heb geleerd en ben momenteel ook bezig zeil instructeur te worden, omdat ik dit mooi kan combineren met kitesurfen en overige watersporten waar ik interesse en plezier in heb. Ik weet nog altijd niet wat ik later wil worden, wel kom achter steeds meer essentiële informatie die nodig is uiteindelijk goede keuzes te maken. Ik heb dit jaar veel geleerd en bepaalde werktakken uitgesloten om verdere verdieping in te zoeken.
Zeker is dat ik mij verder ga profileren binnen de commerciële tak van de sport!
Resultaat/Reflectie:
Ik ben tot de dag van vandaag nog altijd blij de juiste keuzes te hebben gemaakt die mij hebben gebracht tot waar ik nu sta. ik weet nog altijd niet wat ik later wil worden, maar kom steeds dichterbij door vele ervaringen die ik opdoe in verschillende delen van mijn leerproces door de jaren heen. Ik specialiseer mezelf in onderdelen die ik leuk en interessant vind of die mij de moeite waard lijken te ontdekken. Ik merk dat ik met het jaar volwassener wordt en langzaam maar zeker op mijn plek terecht ga komen. ik heb nog een lange weg te gaan maar denk dat de puzzelstukjes steeds sneller in elkaar zullen gaan vallen.
Ik ga volgende jaar meer verdieping zoeken in de commerciële tak van de sport en mij richten op deze management functies. Wellicht ga ik ooit een eigen onderneming starten in de sport, om deze reden wil ik graag hierin mijn verdieping halen.
Bewijslast: cv, vragenlijst medestudenten + stagebegeleider, diploma's en documentaties
4 Communiceert optimaal
4.1 Empathisch communiceren
Situatie: In het werkveld moest dit jaar weer veel gecommuniceerd worden. Op stage werkten wij met een grote groep stagiaires van zowel Sportkunde als de ALO als diverse andere opleidingen.
Wel werden de verschillende groepen betrokken bij de werkzaamheden waardoor een goede communicatie essentieel was. Naast de interne communicatie moest er door mijn doelstelling netwerken ook gecommuniceerd worden met externe partijen, ook hier heb ik mijn vaardigheden in ontwikkeld. Ook heb ik veel contact gehad met studenten aan wie ik les moest geven, velen spraken me aan in de wandelgangen en zien mij naast docent ook als een soort vriend door een goede empathische communicatie. Het is belangrijk over een goede empathische communicatie vaardigheden te beschikken, zeker als sportdocent is dit een erg belangrijk onderdeel.
Ook in werkzaamheden op school was communicatie belangrijk denk hierbij aan de Game waarbij ook in groepsverband gewerkt moest worden.
In de introductieweek commissie heb ik ook met een groep van 30 studenten veel moeten doen in communicatietaken.
Taak: Dit jaar kwam bij veel werkzaamheden goed communiceren als bijkomende taak om tot succes te komen. In vele werkzaamheden staat communicatie centraal, zeker in die van de sportdocent. Aan mij dus de taak om in de praktijk onderdelen op stage duidelijk te communiceren, maar ook zeker in de management taken en groepsopdrachten.
Actie: Binnen onze Fit For Life werkzaamheden op stage is communicatie belangrijk geweest. We hebben verschillende sportactiviteiten georganiseerd voor de leerlingen en veel in teamverband moeten doen. Ik ben communicatief sterk en heb dit naar mijn mening erg goed laten zien in deze werkzaamheden.
Deze kwaliteit was ook prettig te combineren met de doelstelling netwerken waarin communicatie centraal staat.
Ik heb contact opgenomen met verschillende stakeholders zoals andere scholen, instanties, de gemeente van Groningen, diverse opleidingen, ondernemingen en managementonderdelen van het Alfa-college om mijn werkzaamheden uit te voren als sportkundige. Deze werkzaamheden hebben zich gericht op het onderzoekende werk van het Gezond Schoolplein, het organiseren van het watersportkamp en het verzorgen van sportactiviteiten. Ik heb naast mailcontact, graag de voorkeur om elkaar fysiek te treffen, om op die manier open en heldere communicatie te bevorderen. Dit is een groot verschil in communicatiemanieren die ik voorgaande jaren heb gebruikt. De communicatie verloopt zo beter en je kunt veel informatie verkrijgen, dan met slechts een mail waarin je te veel afhankelijk bent van de andere partij, in hoeverre ze reageren of informatie doorgeven.
Tijdens de Game vond ik het erg lastig om in sommige situaties kalm te blijven en op die manier goed te kunnen communiceren door de werksfeer in de groep waarin ik samen moest werken. Dit heeft mij veel gebracht aan leermomenten maar helaas minder in opgebracht resultaat.
In de introductieweek commissie heb ik ook veel van mijn vaardigheden in de communicatie kunnen laten zien. Om deze reden ben ik benaderd door Mesacosa of ik dit nogmaals wil doen of een vergelijkbare rol wil vervullen.
Resultaat/Reflectie:
Empatisch communiceren gaat mij goed af, dit is uit vele werkzaamheden in groepsverband gebleken. Vaak merkte ik dan mensen graag met mij een taak wilden uitvoeren in de introductie week. Doordat ik betrokken was bij de introductieweek heb ik veel nieuwe mensen leren kennen. Velen spreek in nog steeds en we zijn nog altijd bevriend. Doordat ik zo makkelijk sociale contacten opbouw en goed ben in de omgang met anderen, ben ik om die reden gevraagd of ik dit jaar als klassenbegeleider wil werken in de introductieweek. Her heb ik op toegezegd en ik kijk uit naar een leuke gezellige tijd.
Ook op stage heb ik te maken gekregen met empatisch communiceren. Dit heb ik gedaan met stakeholders, collega's, leerlingen en overige ondernemers/bedrijven. Ook hier ben ik positief opgevallen door mijn stagebegeleider. Om deze reden ben ik meegevraagd om les te geven tijdens de winterreis van het Alfa-College. Ook hier heb ik veel sociale contacten aan overgehouden en heb ik kunnen laten zien dat ik empathisch kan communiceren.
Bewijslast: medestudenten, stagebegeleider vragenlijst, vragenlijst mede introductie commissie leden
4.2 Correct taalgebruik
Situatie: Het gebruiken van correct taalgebruik is niet moeilijk voor mij. Op de momenten dat het moet, weet ik een gangbare manier van communiceren toe te passen. Wel is taal in de zin van schrijven en lezen lastig voor mij maar dit komt door mijn dyslectisch ben. Ik maak hier nog steeds stappen in, maar foutloos schrijven zal nooit lukken. Vaak laat ik belangrijke documentatie inzien door anderen voordat ik iets verstuur. Hier leer ik zelf van en zorg ik dat ik representatieve taal lever, als dit geschreven moet worden.
Taak: Zorgen dat ik ondanks deze handicap geen slechte communicatie heb als het om spelling, grammatica en zinsopbouw gaat. Verder moet ik in gesprekken met anderen correcte taal gebruiken. Je moet je representatief opstellen als je met andere partijen zakelijk doelen wilt bereiken. Je kunt in deze situaties niet een gesprek voeren zoals je dat met bijvoorbeeld met een studiegenoot doet.
Actie: Anderen betrekken als ik iets opgesteld heb voordat ik iets deel met andere partijen. Ik denk dat ik er goed aan heb gedaan om actief hulp te vragen bij collega's. Hierdoor heb ik correct gecommuniceerd naar externe partijen ook leer ik soms wat van mijn feedback. Verder weet ik goed wanneer ik een zakelijke houding moet gebruiken. Ik heb mijzelf bijvoorbeeld vaak dienend en servicegericht opgesteld richting stakeholders en ben ze vaak tegemoet gekomen uit beleefdheid. Hierdoor konden we makkelijker doelen realiseren en werkzaamheden van de grond krijgen.
Resultaat/Reflectie:
Ik weet dat mijn taalkundige capaciteiten niet altijd voldoende zijn. Ik heb verschillende trainingen in het omgaan met dyslectie gehad en hier veel aan gewerkt. Echter is deze handicap een serieus probleem en moet ik accepteren dat ik hulp moet inschakelen om correcte documenten op te stellen. Dit heb ik dan ook gedaan bij zowel school opdrachten als bij stageopdrachten. Zo hebben mijn medestudenten soms e-mails gecontroleerd. Als er iets mis ging was dit puur op spelling en zinsopbouw en dit is en blijft een probleem, waar ik mijn hele leven mee moet dealen. Ik denk dat ik hier op een juiste manier mee omga.
Wel is een leerpuntje voor volgend jaar om soms iets sneller ''to the point'' te komen. Soms kan ik iets te veel woorden gebruiken, waardoor mensen mij moeilijk kunnen volgen. Dit is in zowel de schrijftaal als in de spreektaal het geval.
Bewijslast: Medestudenten, stagebegeleider, voorbeeld e-mails
4.3 Communicatiemiddelen en applicaties
Situatie: Ik heb dit jaar leren werken met Alfa Connect, dit is een applicatie die erg bewerkelijk is en is gefocust op de werkplek van het Alfa College. Vanuit dit platform kun je alles organiseren wat betreft de mail, ruimtes reserveren, elkaars agenda’s inzien, documenten inzien, werven van contactgegevens etc.. Ik heb geleerd hoe je een bedrijfsplatform gebruikt om je netwerk te verbreden en contact te zoeken.
Ook zijn we sinds dit jaar gaan werken met een Fit For Life sociaal media groep waarop door alle populaire platformen informatie en foto's worden gedeeld met de betrokkenen.
Met Alfa-connect was het netwerken en communiceren erg makkelijk in een grote organisatie zoals het Alfa college. Ik heb nog niet eerder met een vergelijkbare applicatie gewerkt en heb ervan geleerd. Ook heb ik de sociaal media platformen beter leren kennen als organisatie, in plaats van een persoonlijk profiel.
Taak: Alfa-connect als communicatiemiddel inzetten op stage en sociaal media profielen aanmaken en onderhouden, om op deze manier de communicatie uit je eigen veranderingvoorstel en de communicatie van uit Fit For Life naar locatie en belanghebbenden te delen. Om op deze manier makkelijk contacten te leggen, ruimtes te reserveren voor overleg en de doelgroep efficiënt te benaderen.
Actie: Alfa-connect als communicatiemiddel inzetten op stage en sociaal media platformen gebruiken, met organisatieprofielen. In het begin was het lastig om wegwijs te worden met Alfa-connect. Het is een erg bewerkelijk systeem waar veel opties en mogelijkheden in verwerkt zijn. Het duurt om die reden een tijd voordat je echt wegwijs wordt met Alfa-connect en je de middelen efficiënt kan gebruiken om je doelen te behalen. Door steeds meer gebruik te maken van de applicatie en diverse functies te hebben ontdekt, ging dit met de week beter. Uiteindelijk heb ik Alfa-connect kunnen gebruiken om verschillende documenten in te lezen die online geplaatst werden, contacten te vinden om te kunnen netwerken, diverse lopende projecten in te kunnen zien, ruimtes te reserveren en roosters in te kunnen zien. Dit heeft mij erg veel geholpen om intern efficiënt informatie in te winnen binnen het Alfa-college.
Naast de werkzaamheden binnen Alfa-connect zijn we als team Alfa ook bezig geweest social-media platformen in te zetten om informatie uit Fit For Life te delen met de belanghebbenden. Dit is heel anders dan een persoonlijk profiel onderhouden en continuïteit is hier erg belangrijk. Een Fit For Life pagina werd aangemaakt voor de volgende platformen; Istagram, Twitter, Linked in en Facebook.
We deelden veel informatie over diverse activiteiten en promoten via deze pagina veel leuke foto's en filmpjes om de belanghebbenden te laten zien waar we ons mee bezighielden. Leerlingen reageerden ook op verschillende berichten en de promotie van Fit For Life werd gestimuleerd.
Resultaat/Reflectie: Ik heb geleerd van het gebruik van de interne communicatieapplicatie Alfa-connect. In het begin was het erg lastig om wegwijs te worden binnen deze applicatie omdat het een erg bewerkelijk systeem is en er veel verschillende opties zijn. Na enkele weken ging dit beter en werd ik snel wegwijs binnen Alfa-connect. Alfa-connect heeft mij meer inzicht gegeven in interne communicatie applicaties en de verschillende opties die men kan gebruiken binnen een vergelijkbare applicatie. in veel bedrijven bestaan vergelijkbare systemen en deze vaardigheden komen wellicht later opnieuw van pas.
Ook heb ik meer geleerd over sociaal media gebruik als organisatie. Dit is natuurlijk anders dan een persoonlijk profiel aanmaken en onderhouden. Continuïteit houden en informatieve en representatieve berichten plaatsen is cruciaal. Helaas was niet iedereen van mijn mede stagiaires even actief, waardoor niet het uiterste uit deze platformen is gehaald, naar mijn mening. Dit kan de volgende stagegroep oppakken en vanaf het begin goed implementeren.
Bewijslast medestudenten, stagebegeleider
5 Handelt adequaat in een internationale en interculturele omgeving
5.1 Betrokkenheid en sensitiviteit
Situatie: Deze competentie heb ik laten zien door interesse te tonen in het stagebedrijf en open te staan voor ideeën. Ook heb ik deze competentie ontwikkeld door interesse te tonen in de studenten tijdens de praktijklessen en tijdens het kamp (winterreis). Hierdoor heb ik een band opgebouwd met diverse studenten en dit goed kunnen gebruiken om informatie te krijgen van de student over verschillende onderwerpen waar wij ons mee bezighouden als Fit For Life team.
Het is belangrijk om met de doelgroep de mbo-student, een band op te bouwen als je op een efficiënte manier met deze groep wil werken.
Ook ben ik actief geweest in het ophalen van geld met de triatlon voor het goede doel in San-Carlos. Hier wordt geld ingezameld om de kinderen te kunnen voorzien van zwemlessen, omdat dit in San Carlos een probleem is.
Taak: Een band opbouwen met leerlingen waardoor je meer informatie uit deze doelgroep kunt halen en beter doelen kunt behalen door een goede samenwerking en communicatie. Naast de band met de leerlingen is het ook belangrijk een band met werknemers op te bouwen om dezelfde doelen te kunnen realiseren wat betreft informatie en werkzaamheden van de grond krijgen.
En het tonen van betrokkenheid op andere fronten bijvoorbeeld bij het goede doel van San Carlos.
Actie: Door deel te nemen aan activiteiten georganiseerd door school en een actieve bijdrage leveren, contact laagdrempelig houden en profiteren van mijn netwerk, heb ik veel aan deze competentie kunnen werken. ik heb door dit contact waardevolle informatie kunnen krijgen bij studenten aan wie ik les gaf voor projecten van Fit For Life . Ook heb ik mij actief ingezet voor het goede doel van San Carlos. ik ben een van de klasgenoten die veel geld heeft opgehaald om deze kinderen zwemlessen te kunnen laten krijgen.
Resultaat/reflectie: Ik heb mezelf ontwikkeld in het leggen van contacten die in eerste instantie niet prioriteit 1 zijn, maar je wel erg nuttig kunt inzetten om informatie uit deze doelgroep te halen en om voor hogere prioriteiten in te zetten. Deze informatie is vaak prettig om te weten omdat de doelgroep niet altijd even spontaan zijn/haar mening geeft. Voordat je iets van ze terugkrijgt moet je i investeren in je relatie met de student. Ik heb me laagdrempelig opgesteld en interesse getoond in de leerlingen. Informatie die we normaal minder snel zouden verkrijgen werd nu makkelijk ingewonnen.
Ook heb ik me actief ingezet voor het goede doel van San Carlos, ik ben een van de klasgenoten geweest die veel geld heeft opgehaald voor dit goede doel. Een aantal heeft dit niet eens geprobeerd wat ik persoonlijk, een behoorlijke tegenvaller vind.
Bewijslast: medestudenten, stagebegeleider, San Carlos pagina
5.2 Interculturaliteit
Situatie: Deze competentie beschikte ik al door veel reiservaring in het buitenland.
Ik ben in verschillende culturen te gast geweest.
Voorbeelden buiten Europa zijn meerdere reizen naar Afrika, Amerika en Azië (sterkere culturele verschillen)
Ook krijg ik als skileraar te maken met mensen van verschillende afkomsten. Hier moet je als instructeur rekening mee houden, er zou zo veel mogelijk gehandeld moeten worden, naar hun normen en waarden.
Op stage zijn ook integratie klassen waar ik sportactiviteiten voor heb verzorgd, waarvan onder andere ook vluchtelingen uit bijvoorbeeld Syrië.
Daarbij heb ik ook geleerd van bijvoorbeeld de Koreaanse cultuur door de internationale game dit jaar. Ik heb nauw samengewerkt met mijn teamgenoot Yang Simun en veel gesproken over zijn cultuur.
Het is belangrijk dat je kennis hebt genomen van de normen en waarden van mensen uit andere culturen voordat je werkzaamheden oppakt met deze mensen.
Taak: Op stage moesten er soms lessen gegeven worden aan integratie. Hierbij moest rekening gehouden worden met wederzijdse normen en waarden.Het is belangrijk dat je over andere culturen leert. Op deze manier leer je andermans keuzes te begrijpen en te respecteren.
Actie: ik heb veel rondgereisd en heb veel van verschillende culturen gezien. Ik ben meerdere malen in Afrika, Azië, Amerika en diverse landen binnen Europa geweest. Ik maakte deze reizen met mijn ouders en zusjes of alleen in werkverband.
Culturen verschillen sterk. Dit merk je ook echt. Een mooi voorbeeld was bijvoorbeeld de GP in Abbu Dhabi die ik met mijn vader bezocht heb. Er moet bijvoorbeeld gerespecteerd worden dat alcohol alleen op de daarvoor aangewezen zones gedronken mag worden. i.v.m. de islamitische cultuur waar dit over het algemeen niet geaccepteerd wordt. Het drinken ervan wordt gedoogd in bepaalde zones en dan is het dus aan de consument om dit te respecteren en netjes het drankje in de daarvoor aangewezen zone te gebruiken.
Ook heb ik veel geleerd over de Koreaanse cultuur door the international Game. ik werkte samen met Yang Simunn die afkomstig is uit dit land. We hebben veel over de Nederlandse en Koreaanse cultuur gepraat en ik heb daardoor nieuwe dingen geleerd. Ook heb ik diverse verschillen in de omgang gemerkt. De Nederlandse mensen zijn veel flexibeler in de omgang en vinden tussen de regeltjes al snel dingen goed zonder dit te overleggen. In de Koreaanse cultuur wordt alles veel meer afgebakend om mogelijke conflicten te voorkomen. Dit beeld is kort door de bocht maar in sommige situaties merkte ik dit in de omgang. Een voorbeeld was dat Yang een fles wijn meenam als gift omdat ik hem uitnodigde om te eten, maar wachtte tot ik zijn glas in schonk. In onze cultuur wordt het glas ingeschonken zonder overleg of regels die nageleefd worden. Ook bleef hij tot ik hem echt naar buiten begeleidde, omdat dit anders onbeleefd is in de Koreaanse cultuur. Hierdoor werd het een latertje omdat ik dacht dat hij het nog altijd erg gezellig vond en om die reden nog niet naar huis wilde. Natuurlijk speelde dit ook mee maar je merkte dat de Koreaan in het algemeen strakker is op beleefdheid en etiquette, terwijl dit in de Nederlandse cultuur meer losser gaat.
Resultaat/Reflectie: Ik heb veel geleerd van de reizen die ik heb gemaakt. Ik heb veel gezien over verschillende cultuurverschillen en hoe anderen hier mee omgaan. Om een cultuur te respecteren zal je je hierin moeten verdiepen. Hier gaat het bij veel mensen helaas mis omdat men gewoon niet veel weet over waarom anderen bepaalde keuzes maken. Je merkt de verschillen erg sterk, zoals bijvoorbeeld de strenge controles als er op Amerikaanse bodem wordt geland of de andere mindset van de mensen in Indonesië.
Grote verschillen in financiële middelen, gewoontes en tradities waren op iedere plek die ik heb bezocht merkbaar. Ik merk dat ik minder snel bevooroordeeld kan zijn dan andere mensen die in mijn regio, de Achterhoek, wonen.
Ik ben me ervan bewust dat ik veel geluk heb dat ik deze reizen kan en mag maken en daar ben ik dankbaar voor. Deze reizen zijn naast ontzettend mooi en leuk ook erg leerzaam geweest en hebben bijgedragen aan mijn persoonlijke ontwikkeling.
Als ik later vergelijkbare financiële middelen heb ga ik ook beslist mijn best doen deze vaardigheden over te dragen op mijn kinderen.
Ook tijdens de international Game hebben we veel over cultuurverschillen gepraat met betrekking tot Nederland en Korea. ik wist nog niet veel over de Koreaanse cultuur en ook hier heb ik veel van geleerd. En zelfs voorbeelden uit de praktijk ondervonden waar we hard om hebben kunnen lachen.
Bewijslast: foto's reizen en Abbu Dhabi, international game certificaat.
6 Handelt verantwoord en toont betrokken burgerschap
6.1 Ethiek
Situatie: Door veel te hebben gezien van diverse culturen, heb ik veel geleerd over hoe andere mensen handelen in situaties en kan ik de verschillen respecteren. Zelf ben ik van nature sociaal en leg ik makkelijk contact met anderen. ik vind het belangrijk dat ik respect opbreng voor anderen en probeer hier ook aandacht aan te besteden. Ik vind het niet erg om iets voor anderen te doen, in de praktijk krijg je er vaak iets voor terug is mijn ervaring.
Op stage waren er ook momenten waar op een ethische manier gehandeld moest worden. Ik heb studenten moeten wijzen op zijn/ haar gedrag in de lessen als dit nodig was. Ook heb ik lesgegeven aan integratieklassen waar op een andere manier lesgegeven moet worden door culturele verschillen. Je benadert deze doelgroep anders en bent terughoudender met spottende humor bijvoorbeeld. Ook zijn de grenzen in wat ik goed of fout keur aangepast.
Taak: Op de juiste momenten juist ethisch handelen om correct aan te sturen en een juiste werksfeer te creëren waarin geleerd kan worden van elkaar.
Actie: Op stage ben ik vaak in momenten terecht gekomen dat er ethisch gehandeld moest worden. Een mooi voorbeeld zijn de integratieklassen die gymles kregen. Je moet respecteren dat bij bijvoorbeeld deze doelgroep niet iedereen over de juiste gymkleding beschikt. Op deze momenten zet je ze niet aan de kant, maar los je dit probleem ter plekke op. Je gaat dingen door de vingers zien zoals het dragen van een spijkerbroek of het niet beschikken van zaalschoenen waardoor er op blote voeten gegymd moet worden. Het heeft in deze situatie geen zin om mensen te straffen. Ze doen hun best en beschikken simpelweg niet over alle financiële middelen. Ook moest er rekening gehouden worden met de culturele verschillen wat betreft man/vrouw bij deze doelgroep. Een voorbeeld hiervan is dat bij de testen die wij afnamen voor "test je leefstijl" de vrouwelijke Syrische deelnemers getest werden door onze vrouwelijke collega's. Dit vinden zij prettiger en hier brachten wij respect voor op.
Ook heb ik leerlingen uit andere klassen op gedrag moesten wijzen waarbij ik op een normale manier met ze in gesprek ga en ze zelf liet reflecteren op hun gedrag. Dit was vaak met het doel juiste ethische vaardigheden over te brengen op de leerlingen, waarbij het op dat moment nodig was. je kunt hierbij denken aan racistische opmerkingen of het tonen van een tekort aan respect voor anderen in bepaalde contexten.
Resultaat/Reflectie: Ethisch handelen was op de stageadressen in veel situaties van belang. Zeker bij het lesgeven in de integratie klassen. Deze klassen zijn bezig met het integreren en zijn nog niet een volledige aangepast in in de Nederlandse cultuur. Cultuurverschillen zijn sterk merkbaar en hier moet je rekening mee houden als docent. Het doel is uiteindelijk gedragsveranderingen en bewustmaking van normen en waarden over de Nederlandse cultuur overbrengen. Echter gaat dit in kleine stappen.
Voorbeelden waren pauzes inlassen tijdens gymlessen tijdens de ramadan of het accepteren dat niet de juiste sportbroek of schoeisel aanwezig is bij iedereen. Ook benader je de vrouwelijke doelgroep anders en breng je bijvoorbeeld respect op als er wordt gesport met hoofddoeken of accepteer je dat de vrouwelijke deelnemers niet alle standaard gymonderdelen uitvoeren. Dit is simpelweg gewoon omdat de cultuur verschillen nog te groot zijn. Hier pas je je les op aan zodat deze momenten zo weinig mogelijk voorkomen. Echter is dit wel lastig omdat je niet alles zelf overziet. Ik heb veel geleerd van deze leuke en dankbare doelgroep en ook hier heb ik veel geleerd over andere culturen in de praktijk. In deze setting is het uitermate belangrijk dat je respect opbrengt voor elkaar en ik ben tevreden over hoe dit proces is doorlopen. Je merkte met de week dat mensen zich beter konden aanpassen door de tolerante manier van lesgeven en het langzaam richting geven in Nederlandse normen en waarden terwijl andere Normen en waarden werden gerespecteerd.
Bewijslast: vragenlijst stage begeleider en medestudenten.
6.2 Burgerschap
Situatie: Op het stageadres zijn we actief bezig geweest met burgerschapsdagen. Dit was onder andere onderdeel van het Fit For Life Project om bewustwording te creëren bij mbo- studenten in het eerste leerjaar. Er werden op deze dagen diverse presentaties, voorstellingen en workshops gegeven om bewustwording van verschillende onderwerpen over te brengen. Bij deze werkzaamheden waren wij betrokken en ik heb hier ook veel van geleerd.
Taak: Het begeleiden van de studenten tijdens de burgerschapsdagen en het helpen op organisatorisch vlak tijdens deze dagen.
Actie: Tijdens de burgerschapsdagen waren er geen lessen van school voor de studenten. Op deze dagen werden de studenten op locatie verwacht om diverse workshops, voorstellingen of presentaties bij te wonen met het doel bewustwording op het gebied van burgerschap. De onderwerpen die aan bod kwamen waren erg divers van drugsgebruik tot transgenders, van cultuurverschillen tot depressies, van het leven van een dakloze tot het levensverhaal van vluchtelingen. En zo waren er wel 50 verschillende onderwerpen in het aanbod op deze dagen.
Zelf ben ik betrokken geweest in het organiseren, leerlingen naar de juiste lokalen sturen, leerlingen wijzen op gedrag en het ondersteunen in op- en afbouw , waren de voornaamste werkzaamheden die hier bij kwamen kijken. Ook heb ik een actieve rol gehad in het bijwonen van diverse workshops. Ik heb zelf ook veel geleerd van verschillende onderwerpen. Dit heeft ook zeker wat met mijn kijk op verschillende onderwerpen gedaan.
Ik heb zelfs mee mogen doen in een klein onderdeel van een toneelstuk met het onderwerp depressie. Ik viel op in het publiek met een aantal kritische vragen en werd toen gevraagd deel te nemen, om op deze manier acterend voorbeelden te geven aan de studenten.
In de praktijk heb ik ook voorbeelden uit de burgerschaplessen gebruikt in mijn eigen lessen bij studenten die deze dagen ook hebben bezocht om in sommige situaties een beeld te verduidelijken. Dit maakte het voor mij makkelijker om concrete voorbeelden aan te halen, waar studenten op locatie ook een concreet beeld bij hadden.
Resultaat/Reflectie:
De burgerschapsdagen hebben veel betekend voor het invullen van deze competentie dit jaar. Ik vond dat de dagen goed in elkaar waren gezet en door een actieve impuls in de workshops kwam informatie ook goed over op de studenten. Dit heeft veel met de bewustwording van de studenten gedaan, maar ook met die van mij. Er kwamen veel interessante onderwerpen aan bod, onderwerpen die normaal niet gemakkelijk worden besproken met groepen mensen die een hele diverse kijk op de zaken hebben. We leerden elkaar beter begrijpen en er ontstond begrip voor verschillende visies. Ik heb op deze dagen bewust een actieve houding aangenomen omdat ik hiermee veel kon ontwikkelen voor deze competentie. De workshops hebben mij een andere kijk gegeven op verschillende onderwerpen en hierdoor ben ik meer van diverse problemen van anderen in de maatschappij gaan begrijpen.
Ik ga mijn best doen om de opgedane kennis toe te passen in de praktijk.
Bewijslast: foto burgerschapsdagen
7 Onderzoekt en ontwerpt het sport- en beweegaanbod
Situatie: Tijdens het verandertraject dat we moesten indienen kwam er veel onderzoekend werk aan bod. in een doelgroepanalyse zijn bijvoorbeeld verschillende onderwerpen onderzocht, waarbij informatie over onder andere sport- en beweeggedrag aan bod kwam. Daarnaast zijn alle bravo factoren onder de loep genomen van de doelgroep (de mbo-student en alle medewerkers op locatie). Ook zijn de studenten fysiek getest, deze testresultaten zijn meegenomen in het onderzoek. De gegevens zijn gebruikt voor mijn veranderingsvoorstel, dit was het onderzoeken op welke manier wij het schoolplein van Admiraal de Ruyterlaan konden omtoveren naar een Gezond Schoolplein binnen de voorwaarden van het vignet van de Gezonde School.
ik heb een adviesrapport opgesteld waarin al het onderzoekende werk is vertaald naar een advies om dit schoolplein op korte termijn te kunnen realiseren en welke stappen de school actief zal moeten doorlopen.
Taak: Het onderzoeken van het beweeggedrag van de doelgroep en het in kaart brengen van belangen met betrekking tot het Gezonde Schoolplein en de invulling hier van.
Actie: Ik ben begonnen met het meekijken op locatie naar diverse activiteiten om zo de doelgroep en de werkplek te leren kennen. Dit heb ik gedaan door veel te ondersteunen in gymlessen en veel mee te kijken bij diverse activiteiten. na verloop van tijd kwam het veranderingsvoorstel ''het Gezonde Schoolplein'' op tafel door dat hier al eerder plannen voor waren opgesteld. ik ben de doelgroep gaan analyseren (student en medewerkers op locatie) aan de hand van de Bravo factoren en specifieke informatie over de doelgroep zelf.
In de volgende stap ben ik gaan kijken wat andere scholen hebben gedaan die een vergelijkbaar schoolplein hebben gerealiseerd en welke stappen zij hebben doorlopen. Hierbij werd ook gekeken naar de eigen invulling van het plein en hoe dit daadwerkelijk heeft gefunctioneerd in de praktijk.
Ook heb ik een behoefteonderzoek gedaan om de belangen van de gebruikers van Admiraal de Ruyterlaan te peilen. Deze uitkomsten zijn besproken met het facilitair management en er zijn vervolgens diverse mogelijkheden in kaart gebracht.
Deze gegevens heb ik gebruikt om een grove schets te maken van de indeling van het plein, deze grove schets is afgeleverd bij de productontwikkeling opleiding op locatie en zij zijn vervolgens ontwerpen gaan maken.
Aan de hand van deze gegevens heb ik de mogelijkheden in het sport- en beweegaanbod onderzocht met betrekking tot het schoolplein op eigen locatie en welke stappen de school moet doorlopen om dit in de praktijk te realiseren.
Ook zijn budget/financieringsmogelijkheden, wettelijke regelgeving en stakeholders in kaart gebracht
Resultaat/Reflectie: Naar mijn mening heeft het te lang geduurd voor ik een veranderingsvoorstel had. Dit kwam door te veel vrijheid en te veel opties openhouden. ik merk dat ik goed om kan gaan met vrijheid en dat ik zelfstandig kan werken, maar als ik op korte termijn doelen wil realiseren, merk ik dat ik sturing erg prettig vind om op de juiste onderwerpen te komen. Doordat ik naar mijn mening te laat, pas echt een onderwerp had waarin ik mij ging verdiepen, verloor ik onnodig veel tijd.
Toen ik eenmaal voor ogen had waar ik heen wilde, ging het gelukkig sneller. De doelgroep werd geanalyseerd en de belangen en mogelijkheden werden snel in kaart gebracht. Wel liep ik vaak tegen problemen aan. Contact krijgen met andere personen was in de praktijk erg moeilijk. Mensen beantwoordden niet de e-mails of kwamen afspraken niet na door eigen drukke agenda's. Ook heeft de functiewisseling van de facilitair manager veel roet in het eten gegooid wat betreft de voortgang van het onderzoek. De nieuwe manager was totaal niet bezig met het schoolplein en moest ingewerkt worden, waardoor ik niet verder kwam met mijn onderzoek. Doordat ik mij niet serieus genomen voelde en ik minder uit mijn werkzaamheden kon halen, als dat ik zelf graag wilde, legde ik het bijltje er bij neer. Dit had ik nooit moeten doen en ik had eerder hulp moeten zoeken bij de stagebegeleiders. Wel gaf ik aan dat er problematiek speelde, maar dit is wellicht niet actief genoeg gebeurd. Dit is iets wat ik de volgende keer zeker anders ga doen.
Ik ben na een tijdje niet meer met het facilitair management aan tafel gegaan en heb het gedaan met de hulp in hoeverre ze me die hebben kunnen bieden. ik had eerder door moeten pakken en minder lang met de gebakken peren moeten zitten
Ik vind het jammer dat ik er niet uit heb kunnen halen wat ik zelf graag gezien had. Wellicht door een iets te ambitieus plan op een korte termijn in een systeem waarin alles langzaam gaat in vergelijking met commerciële bedrijven waar ik eerder stage heb gelopen. Het duurt veel langer voor dat je daadwerkelijk iets van de grond kunt krijgen, dit had in van te voren onderschat.
Wel vind ik dat het onderzoekswerk van goed kaliber is en dat de informatie goed aansluit op behoefte en mogelijkheden op locatie Admiraal de Ruyterlaan. Ik had graag meer willen doen, maar in de praktijk zijn door wat tegenvallers mijn prestaties beïnvloed. (hier heb ik zelf ook invloed op gehad en hier heb ik van geleerd).
Bewijslast: verslag veranderingsvoorstel, competentie verantwoording stagebegeleiders en medestudenten
8 Organiseert, positioneert en begeleidt projecten en programma’s ter bevordering van sport en bewegen
Situatie: Op ons stageadres stond sportstimulering centraal, iedere dag waren wij betrokken bij het verzorgen van sportactiviteiten. De leerlingen bij Admiraal de Ruyterlaan konden door het systeem van Fit For Life een eigen sport programma samenstellen. Hierdoor konden de studenten dus zelf bepalen welk sportonderdeel ze gingen volgen. De sportpraktijk werd zowel intern als extern georganiseerd door ons eigen team. Er kon gekozen worden voor racketsport, fitness, klimmen, sport en spel en balsporten. Ook werden er Fit For Life reizen georganiseerd waarvan Stijn en ik het Watersportkamp hebben georganiseerd en ikzelf betrokken was bij het Wintersportkamp en ook les heb gegeven. Daarbij was ik ook betrokken bij de jaarlijkse sportdag van het Alfa-college.
Taak: Sportstimulering genereren op het mbo door studenten te begeleiden in diverse sportlessen en activiteiten in het schooljaar.
Actie: Afgelopen schooljaar ben ik dagelijks betrokken geweest bij het stimuleren van sport en beweegprogramma's voor de studenten op Admiraal de Ruyterlaan. Ik heb op de volgende onderdelen les gegeven;
Balspelen bij het Indoorsoccercentre, sport en spel in de gymzaal, fitness bij de Big Gym, klimmen bij Gropro, tennis bij Kardinge, ski- en snowboardlessen in Oostenrijk bij de winterreis en verschillende onderdelen bij de sportdag van het Alfa-college.
Tijdens deze lessen stond plezier, bewustwording, actief bezig zijn en het stimuleren van een gezonde leefstijl centraal. De lessen waren vaak competitief en in spelvorm zodat de doelgroep werd geactiveerd tot deelname. Dit is een erg belangrijke factor bij de leeftijd van de mbo- student. zeker op locatie Admiraal de Ruyterlaan, omdat hier bovengemiddeld veel jongens actief zijn door de vele technische opleidingen.
Ik ben met name in de fitness actief bezig geweest in de begeleiding, hier heb ik misschien 60% van de praktijk uitgevoerd. Dit heb ik gedaan omdat ik samen met Stijn en Bas over veel kennis beschik en hier goed op mijn plek zat. We hebben veel jongens en meisjes de basisprincipes meegegeven m.b.t. de fitness en sommigen zijn zelfs inmiddels een actief lid en trainen wekelijks een aantal dagen in de week.
Resultaat/Reflectie: Ik ben tevreden over de lessen die ik heb gegeven aan de studenten. De ervaring die ik bij Sport en Bewegen op het mbo heb opgedaan, kwam hier goed van pas. Ik had al veel leservaring waardoor ik makkelijk voor de groep stond. Ook de leeftijdscategorie sprak mij erg aan. Het was een leuke doelgroep om mee te werken en er heerste een ontspannen sfeer. De doelgroep was niet altijd even makkelijk en gemotiveerd maar daarom was het juist een mooie uitdaging om ze in beweging te krijgen. Met de juiste tricks lukte het 9 van de 10 keer om de hele groep actief en enthousiast te laten deelnemen.
ik heb meer geleerd over de doelgroep en kwam achter veel motieven waarom ze bepaalde keuzes wel of niet maakten binnen de sport. Het heeft mij meer inzicht gegeven in hoe deze doelgroep tegen sport aankijkt.
Bewijslast: foto's sportpraktijk, diploma mbo Sport en Bewegen
9 Managet en leidt de werkprocessen van een sport- en beweegorganisatie en is daarin ondernemend
Situatie: Tijdens deze stage heb ik een aantal studenten begeleid die een sportlessenreeks moesten geven. Dit waren studenten van het Alfa College Sport en Bewegen leerjaar 1 niveau 4. Ik werd gevraagd ze wegwijs te maken binnen de organisatie en alle mogelijkheden met ze door te nemen. Ook verzorgde ik alle informatie die handig is om een goede les neer te zetten voor deze doelgroep.
Samen met Stijn heb ik het watersportkamp georganiseerd. ook hier had ik een leidinggevende rol, omdat ik veel ervaring heb in de watersport en precies weet waar rekening mee gehouden moet worden. ik was eind-verantwoordelijk voor alle keuzes die werden gemaakt.
Taak: Het aansturen van medewerkers om doelen te behalen en een ondernemende houding aannemen in dit proces. Dit kwam zowel naar voren bij het aansturen van de mbo- studenten als het organiseren van het watersportkamp met Stijn.
Actie: Ik heb de groep mbo-studenten een rondleiding gegeven en alle in en outs over Admiraal de Ruyterlaan gegeven om de doelgroep zo goed mogelijk te omschrijven. Ook heb ik alle materialen geïnventariseerd en diverse mogelijkheden doorgenomen met de studenten. Vanaf het moment dat de studenten genoeg informatie hadden om een lessenreeks neer te zetten, hebben zij het pand verlaten. Toen de studenten enige tijd niets van zich lieten horen heb ik opnieuw contact opgenomen en de nodige hulp geboden om de groep weer aan het werk te krijgen. De samenwerking binnen deze groep was erg onder de maat, waardoor ze tegen problemen aanliepen. Vanaf dit moment werd er dus echt een beroep gedaan op mijn aansturende rol. Ik ben strenger gaan aansturen en controleren. Binnen een week hadden de studenten een volledig lesprogramma afgestemd op de doelgroep.
Samen met Stijn heb ik het Watersportkamp georganiseerd waarin kitesurfen centraal stond. Ik heb mijn eigen contacten binnen mijn watersportnetwerk gebruikt om mooie kortingen te regelen. Ook heb ik mijn ervaring in het organiseren van sportevenementen (opgedaan bij het mbo) in kunnen zetten. Omdat ik zelf ook werk binnen de watersportwereld, wist ik precies, waar rekening mee gehouden moest worden. Het managen en plannen is een factor die erg belangrijk is. Flexibiliteit is een vereiste omdat je te allen tijde weersafhankelijk bent. Na enige tijd hadden we een mooi georganiseerd kamp waarin met alle aspecten en mogelijke problematiek rekening is gehouden. Voor ieder programma was er een back-up. Het stageadres was tevreden met het geleverde werk en de organisatie in het kamp. Helaas heeft het kamp niet kunnen plaatsvinden door een tekort aan inschrijvingen. Wel was het hele kamp van A tot Z strak geregeld. Ik vind het zelf bijzonder jammer dat het alleen bij het leerproces wat betreft het aansturen en organiseren is gebleven en de uitvoerfase helaas niet bereikt is.
Resultaat/Reflectie: Ik ben tevreden over hoe ik de mbo-studenten heb aangestuurd. In het begin gaf ik ze te veel vrijheid. Helaas konden zij hier niet mee omgaan en heb ik op tijd de studenten weer kunnen bijsturen. Achteraf waren de studenten hier ook blij mee, want hierdoor hebben zij een voldoende kunnen halen. Waar ik voeger in het aansturen afwachtend kon zijn, heb ik hier laten zien dat ik op tijd in kan grijpen.
Samen met Stijn heb ik het watersportkamp georganiseerd. De samenwerking verliep prettig en de zaakjes waren snel voor elkaar. Ik heb efficiënt gebruik kunnen maken van contacten die ik al had in de watersportwereld en heb er veel nieuwe contacten voor terug gekregen. De ervaring die ik heb opgedaan met het organiseren van andere sport gerelateerde evenementen, kwam dit keer weer goed van pas. (mbo Sport en Bewegen)
Helaas heeft het kamp niet kunnen plaatsvinden in de praktijk, door te weinig aanmeldingen. Persoonlijk vermoed ik dat het te lang heeft geduurd alle potentiële deelnemers te benaderen. Dit kwam door een fout van een stagebegeleider, die vergeten was de juiste link te openen voor deelnemers die zich wilden inschrijven. Ook ben ik er van overtuigd dat er niet voldoende animo was, zelf hebben we dit niet onderzocht en namen het aan omdat het werd gevraagd door het stagebedrijf. Achteraf had er een behoefteonderzoek plaats moeten vinden om op deze manier het juiste aanbod af te stemmen. Dit is iets waarvan ik geleerd heb. Ik vond het erg jammer dat alle organisatorische moeite helaas voor niets was geweest, op het leerproces na.
Bewijslast:
begroting watersportkamp + promotiemateriaal
10 Ontwikkelt, evalueert en adviseert over strategie en beleid omtrent sport en bewegen
Situatie: In mijn veranderingsvoorstel breng ik advies uit over hoe de school het beste een gezond schoolplein naar behoefte van de gebruikers van Admiraal de Ruyterlaan kan realiseren. Hierbij moest rekening gehouden worden met verschillende werkzaamheden binnen sportbeleidregels en- wetten. Uiteindelijk heb ik een adviesrapport afgeleverd waarin al het vooronderzoek is gedaan.
Taak: Het opstellen van een adviesplan om op deze manier de school te ondersteunen een gezond schoolplein te kunnen realiseren.
Actie: Nadat ik mijzelf heb georiënteerd op het stageadres kwam ik al snel op oude bestaande plannen van de school om een gezond schoolplein te realiseren. Er bleek nagenoeg niks bereikt te zijn in de afgelopen twee jaren en werkzaamheden kwamen stil te liggen met betrekking tot het realiseren van een gezond schoolplein.
Ik ben begonnen de doelgroep te analyseren en te onderzoeken. Dit zijn alle gebruikers van locatie Admiraal de Ruyterlaan (leerling en medewerkers). Ik heb gekeken naar relevante informatie die nodig is om keuzes te maken wat betreft de indeling van het schoolplein. Dit heb ik naast het onderzoeken van de doelgroep ook gerealiseerd met een behoefte-onderzoek.
Nadat de wensen en behoeftes van de doelgroep in kaart waren gebracht, begon ik aan de benchmarks. Hier keek ik naar andere scholen die een vergelijkbaar gezond schoolplein als mbo-school gerealiseerd hadden. Een van deze scholen heb ik zelf bezocht en ik heb hier een interview afgenomen. Nadat ik een goed beeld had gekregen van ervaringen van andere scholen in de invulling van schoolpleinen, ben ik gaan kijken naar regels en wetten m.b.t. een gezonde school. Er moet aan diverse criteria worden voldaan om het vignet "Gezonde School" te verkrijgen.
Tot slot ging ik met het facilitair management aan tafel om alle mogelijkheden op locatie Admiraal de Ruyterlaan te bespreken en mogelijke probleemvorming tegen te gaan.
De stap die hierna aan aanbod kwam, was het verdiepende onderzoek en het brainstormen over hoe het plein er daadwerkelijk uit moest komen te zien. Ik heb studenten van de mbo-opleiding Productontwikkeling ingeschakeld om de ontwerpen te maken.
Nu dient er gewacht te worden op deze ontwerpen en locatie Admiraal de Ruyter moet gaan kijken wat het daadwerkelijke budget zal zijn en hoeveel er extra uit andere bronnen geput moet worden op financieel gebied.
Resultaat/Reflectie: Ik ben tevreden over de kwaliteit van het onderzoek. Ik ben volgens methodische stappen tewerk gegaan en heb alle nodige informatie verkregen. Wel ondervond ik problemen bij het contacten van andere partijen. Ik kreeg weinig respons en vond het moeilijk om contact te krijgen met mensen die ik nodig had. Ik had verwacht werkzaamheden sneller af te kunnen ronden en had graag meer bereikt binnen mijn onderzoek. Toen het facilitair management gewijzigd werd ging mijn project volledig on-hold omdat er niet meer werd gewerkt aan het plein. Er stonden andere belangen op de agenda waardoor ik er allen voorstond. Contact dat ik wilde maken werd genegeerd en ik legde me er bij neer. Dit had ik achteraf niet moeten doen en ik had eerder hulp moeten inschakelen. Hierdoor ben ik niet verder gekomenen met het zelf realiseren van daadwerkelijke ontwerpen. Ik vind dit erg jammer omdat het mijn project was. Nu heb ik het uit handen moeten geven door omstandigheden. Wel heb ik veel geleerd van dit processen en van mijn fouten. Ik neem deze ervaringen beslist mee in mijn toekomstige stages.
Bewijslast: verslag veranderingsvoorstel
'
Maak jouw eigen website met JouwWeb